Čtení na tyto dny

Předjaří

krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny

tak téměř bez pohybu hyne epocha

krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání

(Miroslav Sedláček) 

 

Chaotické financování dopravních staveb pokračuje


Miroslav Patrik, č. 4/2009, s. 32

Česká republika chce příští rok za dopravní stavby utratit téměř 85 mld. korun a dalších 35,5 mld. korun si ještě půjčit. Přitom ale pokračuje v bezkoncepční praxi, kdy chybí stanovení pořadí prioritních staveb, takže se financuje vše, co se hodí. Peníze jdou i nadále do nových staveb, aniž se řádně zkoumá jejich dopravní potřebnost a společenská účelnost. Na ty již rozestavěné se berou další půjčky, a dluhy narůstají. Navíc dvě třetiny rozpočtu mají jít do nových silnic a jen třetina do modernizace železnice. Na jižní Moravě je prioritou překvapivě odsun nádraží, nikoliv rozestavěný velký městský okruh. Jde o typickou ukázku nelogičnosti a infantilnosti dopravních plánovačů. Děti také chtějí po svých rodičích koupit všechny hračky, které někde uvidí, a je jim jedno, že na některé nemají ještě věk a že rodiče se už topí v dluzích. Prostě chtějí bez rozmyslu všechno a hned - chce se ironizovat návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na rok 2010.

Důkazem této absurdity může být Brno, kde by měla být hlavní prioritou urychlená dostavba velkého městského okruhu s tunely, který pomůže jeho obyvatelům od negativních vlivů silniční dopravy, a dokončení téměř hotové první části odstavného nádraží, které navíc nikdo nerozporuje. Ani na jednu ze staveb však nejsou peníze, takže stát si musí vzít na městský okruh půjčku ve výši 2,1 mld. Kč a na odstavné nádraží 760 mil. Kč. Naopak zcela nepřipravené a veřejností a odborníky ostře kritizované odsunované nádraží je zařazeno mezi „základní stavby“ a na nezjistitelné výdaje se na příští rok našlo 560 mil. Kč. O penězích zcela nepokrytě rozhoduje tvrdý lobbismus a klientelismus. Krajský soud v Brně letos pro odsunované nádraží zrušil územní rozhodnutí (http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2142191), takže sebrat pro příští rok více než půl miliardy korun na dostavbu odstavného nádraží a dát je na nějaké papírování projektantů je opravdový cynismus.

Podle návrhu rozpočtu SFDI na rok 2010 zůstává nepokryto 35,5 mld. Kč. Z nich 90 % tvoří stavby silniční a dálniční a jen 10 % železniční, přestože řada z nich je už dávno připravena k realizaci. Na léta 2011-2012 chybí dalších 59 mld. Kč a na dostavbu všech rozestavěných silničních a železničních staveb 95 mld. Kč. Z nepokryté částky na rok 2010 má být 11,65 mld. Kč určeno jen na dálnici D47, ale vlivem krize to bude pouhých 1,6 mld. Kč, neboť zbytek má jít na jiné silniční stavby. Na zbývajících 23,85 mld. Kč chce stát neplánovaně vydat další dluhopisy, z nichž ale 4,3 mld. Kč má dostat zase dostavba dálnice D47.

Jde o totální chaotičnost, která zřejmě úředníkům SFDI a ministerstva dopravy zcela vyhovuje, neboť plánované dluhopisy pro prioritní dálnici D47 se použijí na jiné, dokonce nové stavby a chybějící peníze na tuto dálnici se získají vydáním dalších dluhopisů. Ze seznamu přitom zcela vypadla silnice R35 přes Pardubický kraj, která by měla odlehčit nevyhovující a nebezpečné dálnici D1.

Stát při své bezkoncepčnosti chce příští rok za 1,7 mld. Kč také rozestavět dopravně zcela zbytečnou a ekologicky nevhodnou silnici R4901 Hulín-Fryšták na Zlínsku, přestože stavební povolení je v nedohlednu. Ovšem největší kuriozitou je snaha v době krize utrácet peníze na bezvýznamné vodní stavby, jako je vodní cesta z Českých Budějovic do Týna nad Vltavou, splavnění Berounky v Radotíně, lodní zdvihadlo na Slapech či jez v Děčíně na Labi. Na tyto stavby se má příští rok utratit 200 mil. Kč, avšak celkem mají stát 9,4 mld. Kč.

Je načase buď státní molochy Ředitelství silnic a dálnic ČR, Ředitelství vodních cest ČR a Správu železniční dopravní cesty zrušit či radikálně zreformovat, neboť na financování důležitých dopravních staveb prostě odborně a morálně nestačí, nebo aspoň konečně zavést skutečné a důsledně přísné kontrolní mechanismy za účasti zástupců veřejnosti, nikoliv snadno zlobbovaných politiků.

Miroslav Patrik

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu