Čtení na tyto dny

Pohyb

Je také únava
teprve tisíciletého jazyka
(mé řeči)

Je také únava
teprve dvousetletých stromů
(mé ulice)

Louka navečer povadla —

Už dlouho nepršelo
a neozval se cvrček
(má duše)

Auta na vzdálené dálnici
svítí  Třou si
pneumatiky o asfalt

ropný derivát
o ropný derivát
a ropný derivát

je žene

(František Schildberger)

 

Do Prahy jedině vlakem!


Miroslav Kundrata, č. 3/2006, s. 30

Možná už je nevkusné strefovat se do průšvihu Pendolíno. Přesto pár poznámek člověka, který jezdí vlakem nejméně jednou týdně na trase mezi Brnem a Prahou. Musím říct, že jsem se na zavedení rychlovlaků, ale hlavně na zahuštění jízdního řádu od prosince 2005 hodně těšil. České dráhy totiž v předchozím roce provedly tah jako z učebnice tureckého hospodářství. Zavedly na trase Brno-Praha tzv. relační slevu (130 Kč, resp. 160 Kč pro vlaky Eurocity). Jasný hák proti žlutým autobusům, které přepravují většinu cestujících. Zřejmě aby zmátly konkurenci a nerozmazlily cestující, však převedly většinu EC vlaků na delší trať přes Vysočinu a prodloužily jejich jízdní dobu na tři hodiny. Zároveň daly najevo, že samy vědí, kdy se člověk potřebuje dostat z Moravy do Prahy a upravily jízdní řád tak, že první Eurocity dorazilo na Wilsoňák o půl jedenácté. Výsledek? Dopolední jednání jste sice rychlovlakem nestihli, ale zato jste si užili pohodlné jízdy v prázdném kupé. Ti, kdo politiku ČD nepochopili a svá jednání v hlavním městě nepřizpůsobili, museli ke konkurenci. Ve žlutých autobusech se jen málokdy našlo volné sedadlo, a pokud jste si lístek nekoupili alespoň den předem, měli jste smůlu.

Člověk je ochoten na ledaco zapomenout a nový jízdní řád ČD 2006 spojený se zavedením rychlovlaku Pendolíno sliboval zlepšení. V posledních týdnech před jeho zveřejněním sice došlo k podstatné redukci původně navrženého hustšího ranního taktu, ale alespoň jedna souprava opouštějící Brno v 7.04 vás slibovala do Prahy dostat za stejnou dobu jako autobus a ještě mnohem pohodlněji. Ve vlaku můžete udělat i kus práce.

První Pendolína byla přeplněná. Lidé byli zvědaví, připravení změnit svoje cestovní návyky a přesedlat na železnici. Obdiv k futuristicky vyhlížejícím italským vagonům sice poněkud opadl, když si člověk jízdu vyzkoušel a zjistil, že rakouské či německé vagony obdobné generace jsou pohodlnější, solidněji provedené a navíc mají ve druhé třídě zásuvky, ale cestující by přesto Pendolínu věrní zůstali. Nebýt jeho úplné diskreditace.

Jaký je výsledek po necelých třech měsících? Pro mě příznivý. Neplánuji si jednání v Praze před desátou a pohodlně nasedám v 7.04 do poloprázdného Pendolína. Zda je příznivý pro České dráhy, to opravdu nevím. Rozhodně je však příznivý pro Student Agency. Jejich žluté autobusy jsou nadále plně vytížené a vydělávají. Doufám, že na žluté vagony, které snad brzy začnou jezdit po kolejích mezi Prahou a Brnem. Velmi se na ně těším.

Miroslav Kundrata

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu