Čtení na tyto dny

Pohyb

Je také únava
teprve tisíciletého jazyka
(mé řeči)

Je také únava
teprve dvousetletých stromů
(mé ulice)

Louka navečer povadla —

Už dlouho nepršelo
a neozval se cvrček
(má duše)

Auta na vzdálené dálnici
svítí  Třou si
pneumatiky o asfalt

ropný derivát
o ropný derivát
a ropný derivát

je žene

(František Schildberger)

 

Doporučujeme ke čtení

Máme mít starost o kyslík?

Jan Hollan, č. 4/2019, s. 6-7

Tragédie překotných výsadeb ovocných stromů v krajině

Martin Lípa, č. 4/2019, s. 21-23

Nechme les důstojně zemřít

David Veselý, č. 4/2019, s. 30, pro předplatitele

Vcházení do obrazů V – František Richter

Petr Halas, Jan Lacina, č. 4/2019, s. 40-43, pro předplatitele

Kůrovec – nechtěný škůdce nebo přirozená součást našich lesů?

Josef Kašák, Jiří Foit, Petr Martinek, č. 3/2019, s. 2-5, pro předplatitele

Lesnická ekonomika více méně pod politickým tlakem

Róbert Babuka, č. 3/2019, s. 6-7, pro předplatitele

Mezi špičkami ledovců

Ema Wayan Danielová, č. 3/2019, s. 29

Babylonské zmatení jazyků

David Veselý, č. 3/2019, s. 36

Mapování migračních koridorů velkých savců přerušených dálnicí D1


Bohdana Fabiánová, č. 3/2018, s. 11
Mladá vlčice usmrcená vozidlem 9. 7. 2012 v obci Krhová v CHKO Beskydy.
Mladá vlčice usmrcená vozidlem 9. 7. 2012 v obci Krhová v CHKO Beskydy. Foto D. Bartošová

Asi budou všichni souhlasit s tím, jak smutné je vidět mrtvá těla sražených zvířat na silnicích. Jsou i taková, která střet s auty přežijí s různými otřesy a zraněními. Pokud je najdou lidé, kteří je nechtějí nechat jen tak bídně „chcípnout“, přinesou je do nejbližší záchranné stanice živočichů. To všechno jsou důsledky tzv. liniových staveb, s jejichž existencí zvířecí instinkty nepočítají. A všichni milovníci zvířat by si jistě přáli, aby při plánování silnic nebo železnic projektanti i zadavatelé mysleli na to, jak se zvěř dostane přes tyto nebezpečné překážky. Aby jejich povinností bylo plánovat spolu se stavbou v dostatečně husté vzdálenosti i migrační objekty, podchody, nadchody či propustky, a to ve spolupráci s biology, kteří znají migrační cesty místní zvěře i to, zda jde o drobné živočichy nebo o ty velké nebo o vzácné šelmy s velkými nároky na velikost životního prostoru.

Proto se biologové ze ZO ČSOP Vlašim, kteří jednu ze záchranných stanic provozují, rozhodli v rámci Národního programu ochrana biodiverzity realizovat mapování migračních koridorů na území své působnosti, kudy vede jedna z nejproblematičtějších liniových staveb, dálnice D1. V úseku Loket-Koberovice kříží dálnici významný migrační koridor mezi Vlašimskou pahorkatinou a Železnými horami. V současné době probíhá zpřesňování údajů o migračních bariérách a doplňování údajů o migraci velkých savců v blízkosti údolí Želivky a nadále budou doplňována data o migraci savců od exitu 66 (Loket) po exit 81 (Koberovice) a podrobné zmapování migrační situace. Výzkum bude zaměřen na sledování výskytu losa evropského a rysa ostrovida, jejichž pohyb přes dálnici byl již dříve dokumentován v sousedních úsecích. Na úseku sledovaném vlašimskými biology se již několik migračních objektů nachází. Na vybrané z nich budou umisťovány fotopasti a bude zevrubně zmapováno okolí z hlediska vhodných úkrytů pro zvěř včetně monitoringu nalezených pobytových stop. Snad se stanou výsledky pozorování důležitým kamenem do mozaiky přípravy sítě migračních cest odpovídající hustotě sítě silniční.

Z podkladů ZO ČSOP Vlašim zpracovala redakce (FaBo)

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu