Čtení na tyto dny

Pocta

Byli jsme vyznamenáni.

Nu ano,
letos na jaře
dostalo se nám mimořádné výsady.
V koruně naší borovice
založil si hnízdo pár pěnkav.

Já ovíván
přelety dříve vzácnými jak šafrán
jen popelím se v poctě důvěrou,
ty co chvíli zase kladeš na ústa
prst v roli starostlivé strážkyně.

A oběma nám duše obrůstají prachovými pírky.
A oběma nám jde k duhu
tohle filigránsky něžné sousedství
v zeleném velkoměstě veškerenstva.

(Josef Suchý) 

 

Doporučujeme ke čtení

Šikmý kostel: románová kronika ztraceného města, léta 1894–1921

Karin Lednická, č. 2/2022, s. 23-25, pro předplatitele

Skalická Morávka

Petr Birklen, č. 2/2022, s. 44-45

Vzpomínka na Vítka Grulicha __ 2. 10. 1956 – 24. 2. 2022

Olga Lepšová-Skácelová, č. 2/2022, s. 56-57

Tisy v tísni

Renata Placková, č. 2/2022, s. 58

Bývala za plaňkovým plotem cesta do pole aneb o krajinném žalu a zbytkové naději

Petr Čermák, č. 1/2022, s. 2-3

Elementární automat Rule 30, homolice vznešená a meze poznání

Martin Dvořák, č. 1/2022, s. 20-22, pro předplatitele

Jak jsem vstoupil na „Mýtinu“ Josefa Jambora

Michal Friedl, č. 1/2022, s. 31-33, pro předplatitele

Jak mohu snížit svoji uhlíkovou stopu nepoužíváním rašeliny?

Renata Placková, č. 1/2022, 42-44

Mapování migračních koridorů velkých savců přerušených dálnicí D1


Bohdana Fabiánová, č. 3/2018, s. 11
Mladá vlčice usmrcená vozidlem 9. 7. 2012 v obci Krhová v CHKO Beskydy.
Mladá vlčice usmrcená vozidlem 9. 7. 2012 v obci Krhová v CHKO Beskydy. Foto D. Bartošová

Asi budou všichni souhlasit s tím, jak smutné je vidět mrtvá těla sražených zvířat na silnicích. Jsou i taková, která střet s auty přežijí s různými otřesy a zraněními. Pokud je najdou lidé, kteří je nechtějí nechat jen tak bídně „chcípnout“, přinesou je do nejbližší záchranné stanice živočichů. To všechno jsou důsledky tzv. liniových staveb, s jejichž existencí zvířecí instinkty nepočítají. A všichni milovníci zvířat by si jistě přáli, aby při plánování silnic nebo železnic projektanti i zadavatelé mysleli na to, jak se zvěř dostane přes tyto nebezpečné překážky. Aby jejich povinností bylo plánovat spolu se stavbou v dostatečně husté vzdálenosti i migrační objekty, podchody, nadchody či propustky, a to ve spolupráci s biology, kteří znají migrační cesty místní zvěře i to, zda jde o drobné živočichy nebo o ty velké nebo o vzácné šelmy s velkými nároky na velikost životního prostoru.

Proto se biologové ze ZO ČSOP Vlašim, kteří jednu ze záchranných stanic provozují, rozhodli v rámci Národního programu ochrana biodiverzity realizovat mapování migračních koridorů na území své působnosti, kudy vede jedna z nejproblematičtějších liniových staveb, dálnice D1. V úseku Loket-Koberovice kříží dálnici významný migrační koridor mezi Vlašimskou pahorkatinou a Železnými horami. V současné době probíhá zpřesňování údajů o migračních bariérách a doplňování údajů o migraci velkých savců v blízkosti údolí Želivky a nadále budou doplňována data o migraci savců od exitu 66 (Loket) po exit 81 (Koberovice) a podrobné zmapování migrační situace. Výzkum bude zaměřen na sledování výskytu losa evropského a rysa ostrovida, jejichž pohyb přes dálnici byl již dříve dokumentován v sousedních úsecích. Na úseku sledovaném vlašimskými biology se již několik migračních objektů nachází. Na vybrané z nich budou umisťovány fotopasti a bude zevrubně zmapováno okolí z hlediska vhodných úkrytů pro zvěř včetně monitoringu nalezených pobytových stop. Snad se stanou výsledky pozorování důležitým kamenem do mozaiky přípravy sítě migračních cest odpovídající hustotě sítě silniční.

Z podkladů ZO ČSOP Vlašim zpracovala redakce (FaBo)

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu