Čtení na tyto dny

Pobřeží

Slunce již hvězdy noční
roztříští v příboji
Noc stáhla se pryč chvatně
se všemi závoji
Bílá břicha ryb svítí
mrtvá jak touha má
rybářkám do jejich sítí
jen nechtíc
veplouvá…

(František Schildberger) 

 

Doporučujeme ke čtení

Pralesy Zakarpatí

Tomáš Koutecký, č. 4/2018, s. 5-9, pro předplatitele

Příroda Ukrajinských Karpat a její ochrana

Jan Lacina, č. 4/2018, s. 5-11, pro předplatitele

Poloniny a pastevectví

Václav Štěpánek, č. 4/2018, s. 18-21, pro předplatitele

Jak vesnice k městu Brnu přirůstaly

Jan Lacina, č. 4/2018, s. 39

Jak jsem se od strachu ze šelem dostal k jejich mapování

Miroslav Kutal, č. 3/2018, s. 2-4

Konflikt vlka s hospodářskými zvířaty – dosavadní zkušenosti se zabezpečením stád

Petr Kafka, Hana Heinzelová, Ladislav Pořízek, č. 3/2018, s. 16-19, pro předplatitele

Ludvík Kunc, laureát Ceny Josefa Vavrouška za dlouhodobý přínos za rok 2017

Jiří Beneš, č. 3/2018, s. 36, pro předplatitele

Vyznání

Antonín Kostka, Ivo Dostál, č. 3/2018, s. 46-47, pro předplatitele

Mapování migračních koridorů velkých savců přerušených dálnicí D1


Bohdana Fabiánová, č. 3/2018, s. 11
Mladá vlčice usmrcená vozidlem 9. 7. 2012 v obci Krhová v CHKO Beskydy.
Mladá vlčice usmrcená vozidlem 9. 7. 2012 v obci Krhová v CHKO Beskydy. Foto D. Bartošová

Asi budou všichni souhlasit s tím, jak smutné je vidět mrtvá těla sražených zvířat na silnicích. Jsou i taková, která střet s auty přežijí s různými otřesy a zraněními. Pokud je najdou lidé, kteří je nechtějí nechat jen tak bídně „chcípnout“, přinesou je do nejbližší záchranné stanice živočichů. To všechno jsou důsledky tzv. liniových staveb, s jejichž existencí zvířecí instinkty nepočítají. A všichni milovníci zvířat by si jistě přáli, aby při plánování silnic nebo železnic projektanti i zadavatelé mysleli na to, jak se zvěř dostane přes tyto nebezpečné překážky. Aby jejich povinností bylo plánovat spolu se stavbou v dostatečně husté vzdálenosti i migrační objekty, podchody, nadchody či propustky, a to ve spolupráci s biology, kteří znají migrační cesty místní zvěře i to, zda jde o drobné živočichy nebo o ty velké nebo o vzácné šelmy s velkými nároky na velikost životního prostoru.

Proto se biologové ze ZO ČSOP Vlašim, kteří jednu ze záchranných stanic provozují, rozhodli v rámci Národního programu ochrana biodiverzity realizovat mapování migračních koridorů na území své působnosti, kudy vede jedna z nejproblematičtějších liniových staveb, dálnice D1. V úseku Loket-Koberovice kříží dálnici významný migrační koridor mezi Vlašimskou pahorkatinou a Železnými horami. V současné době probíhá zpřesňování údajů o migračních bariérách a doplňování údajů o migraci velkých savců v blízkosti údolí Želivky a nadále budou doplňována data o migraci savců od exitu 66 (Loket) po exit 81 (Koberovice) a podrobné zmapování migrační situace. Výzkum bude zaměřen na sledování výskytu losa evropského a rysa ostrovida, jejichž pohyb přes dálnici byl již dříve dokumentován v sousedních úsecích. Na úseku sledovaném vlašimskými biology se již několik migračních objektů nachází. Na vybrané z nich budou umisťovány fotopasti a bude zevrubně zmapováno okolí z hlediska vhodných úkrytů pro zvěř včetně monitoringu nalezených pobytových stop. Snad se stanou výsledky pozorování důležitým kamenem do mozaiky přípravy sítě migračních cest odpovídající hustotě sítě silniční.

Z podkladů ZO ČSOP Vlašim zpracovala redakce (FaBo)

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu