Čtení na tyto dny

Kde strom má srdce

Kde strom má srdce
ptáci vědí

Nad tryskající piliny
zvedli křídla

Slyšeli jste slavíky tlouct?

Pila ječí
Láme se
stín světla jadrného dření
Větev o větev

Zaslechli jste někdy
tlouct slavíky?

Srdce chycené
v obráceném hnízdě?

(Jindřich Zogata) 

 

Jsou cesty kamenů, květů a v nich návrat (krátká potulka rodnou i domovskou Vysočinou)


Miloš Doležal, č. 4/2023, s. 18-21

I.

„Za Herálcem na silnici jsou veliká Boží muka, pak rudá opona tajemství za portálem hvozdu, u Radňova mlčenlivé štěpnice.“ Konkrétní výseč krajiny s cestou, křížem, hvozdem, stromovím a tajemným obzorem… Básník a grafik Bohuslav Reynek v té jediné větě vystihl svoji domovskou Vysočinu, které zůstal po celý život věrný. Krajinu, která v sobě nese hrbolatý reliéf, hluboké lesy, koryta několika řek a stužky potoků, mytické kopce a návrší s výhledy i dramaticky zařízlá údolí, města i městečka se špicemi věží i hnízda vesnic s kapličkami, rozházené samoty, aleje i stromy solitéry.

Vysočina je krajinou kamenitou, hroudovitou, zdrsnělou, ošlehanou, melancholickou, nesentimentální, vážnou a nejuchavou, neefektní a nelíbeznou, zdánlivě prostou, do sebe obrácenou, posmutnělou a spirituální, neústupnou a paličatou, která se nepoddá snadno a odměňuje za trpělivost ty, kteří v ní žijí všednost, prudká léta, a umí čelit větru i mrazu.

Vysočina je často ponořená v mlze, která kryje všemožné křivky a přidává krajině rozměr záhadnosti a dušičkovosti. „Mlhy tu zbásnily krajinu,“ zahlíží básník Antonín Sova. Vysočina je nahá haluz a křovisko, skrývající život a odolávající nepřízni počasí. Vždyť si vezměte vypovídající názvy některých obcí: Skuhrov, Sychrov, Syrov, Studené, Studenec. Vysočina je také tvrdá žula. A žula jako by určovala nejen původní barevný tón vysočinských zdí, hradeb, zídek či schodů, ale formovala také charakter a osudy lidí. V jisté nesnadnosti i nepoddajnosti. Drsnosti i chudosti. Strakatosti i krabatosti.

Strakatá krabatina může na některých zapomenutých místech odkazovat ještě ke své původnosti a tajemství, někde připomíná vnitrozemí Bretaně či francouzskou Auvergne, ale krutě je poznamenaná brutální kolektivizací padesátých let a normalizací let sedmdesátých. A také euforií a chaosem času po roce 1990.

Do Vysočiny je možné vstupovat z jakékoli strany a vždy vás neokázale „vtáhne do děje“. Přijíždíte-li od západu, vítá vás podivuhodný maják, románská věž kostela sv. Václava v Chřenovicích ze 12. století, která přečkala staletí a jako tichý strážce tu tiše hlídá a bdí. Tady někde Vysočina nabírá svůj dech, tady někde nad řekou Sázavou se probouzí. A její dějiny kopírují dramatické děje celé střední Evropy. Živelné pohromy, bouře, okupace, války, spolubytí českého, židovského i německého obyvatelstva, chvíle vzmachu, obnovy, řádu. Vysočina má své básníky (Březina, Deml, Reynek, Zahradníček, Sova, Jirous a mnozí další), malíře a architekty (Kosárek, Justitz, Zrzavý, Panuška, John, Hoffmann atd.), hudebníky (Stamicové, Mahler, Novák, Martinů, Eben atd.), světce a mučedníky (Zdislava, Vaněk, Toufar, Bula atd.). Má své tajemné smírčí kameny a kříže, poutní místa a prastaré svatyně a kláštery, venkovské zámky i hrady, mlýny i mosty, pivovary i hospody, potoky i rybníky, smuteční síně i venkovské hřbitůvky.

Poutník vstoupí na území krabatiny a hledá místa, ve kterých se Vysočina nejsilněji vtěluje a vyjevuje. Pro mě je to: Vilémovický tis a lípa v Kamenici. Zvon Vilém na věži brodského děkanského chrámu. Číhošť (i se svým tajemným příběhem z III. neděle adventní 1949) jako geografický střed republiky. Synagoga v Třešti, kterou po několik letních prázdnin navštěvoval Franz Kafka. Balvany a remízky v polích u Tasova. Ošlehaný plechový sv. Gothard na hrotu věže kostela v Budišově. Dům hříbek (tuskulum pro básníky) v lukaveckém parku. Románská krypta třebíčské baziliky. Klášterní knihovna v Nové Říši. Rodný dům hrdiny Jana Kubiše v Dolních Vilémovicích a rodná světnička Bohuslava Martinů na kostelní věži v Poličce. Úmrtní pokoj Otokara Březiny v Jaroměřicích. Hrob Jana Zahradníčka a dvou jeho tragicky zemřelých dcerušek na uhřínovském krchově. Mystický Křemešník. Kostelík tvrz ve Vítochově. Kostel želva v Obyčtově. Štursova plastika Píseň hor u kašny v Novém Městě na Moravě. Orchestrion v knajpě ve Veselíčku. Spirála/šroubovice santiniovského schodiště v Želivě i Žďáru. Fresky na zámku v Žirovnici se zajícem hrajícím na dudy, rytířským soubojem i hrůzným boschovským peklem se zavrženými. Anděl Posledního soudu od Řehoře Thényho, troubící na santiniovském hřbitůvku lebce ve Žďáře na polnici a probouzející mrtvé…

II.

„Jsou cesty kamenů a květů / v nich návrat - nevíme, kam jdeme,“ píše Reynek v jedné své pozdní básni. Cesta rodnou krajinou nás vrací k sobě samému, i když netušíme, jakým směrem se náš život bude ubírat. Cesta je jistotou i možností, že nás dovede.

Mým domovským vysočinským územím je od narození i skrze předky krajina mezi Ledčí, Humpolcem a Havlíčkovým Brodem, jejímž středem je mohutná zřícenina hradu Lipnice, která připomíná parní lokomotivu, ztroskotanou loď či velrybu v oblacích. Gotická kamenná Lipnice pluje krabatinou a dějinami jako neohrabaná bytost a nese s sebou paměť a tisíce očí, které se na ni i od ní dívaly do kraje. Je to vyvolené místo - v podhradí se tam narodil Bernard Mahler, otec hudebního génia Gustava Mahlera, který přišel na svět jen pár kilometrů odtud, v kališťské hospodě. Jaroslav Hašek tam našel vlídné a vstřícné a lihové zázemí pro diktování Švejka i pro různé tahy a toulky. Do okolí Lipnice se často z nedalekého Petrkova vydával Bohuslav Reynek a uhranutě psal o zdech a kamenech, „které jsou zahaleny omítkou jako žebráckým rouchem“. Malíře Jaroslava Panušku tu doháněly vize středověkých bitev i divoká strašidla. Po stopách Svojsíka a Wolkera tu chodil, stanoval a skautský deník si vedl mladičký Jan Zábrana, který bude jednou - právě ve vzpomínkách na podzimní Lipnici a Orlík - překládat na pražském malešickém sídlišti Jeseninovy básně a Buninovy povídky. U blízké Sázavy stanoval se svými hochy od Bobří řeky ve třicátých a čtyřicátých letech Jaroslav Foglar - Jestřáb. A na Lipnici komponoval v podkroví své chatky u klavíru své velké opusy hudební skladatel Petr Eben a oknem se díval ke Kalištím, jako by se vědomě propojoval s Mahlerovským geniem, drásavými i melancholickými tóny. Právě Eben o této krajině kdesi prohlásil: „Z oken lipnické chaty se dívám na jihočeské rybníky i kopce Vysočiny, dlouhé pruhy lesů i ostrůvky stromů a skalek uprostřed polí. Při každém návratu do tohoto ticha, při každém útěku z ruchu města vděčně usedám ve svém pokojíku, kde od klavíru vidím před sebou výhled na krajinu kolem Humpolce.“

Tento můj domovský kraj má své románské, gotické a barokní skvosty, drobné i rozměrné, s neobyčejným citem postavené v krajině, jejichž vrcholem je bezesporu Santiniho geniální vyzvednutí želivského klášterního chrámu do dynamické klenby, která svými křivkami i hrou světla a stínů připomíná pohyb moře nebo proudy ducha-vichru. Tento kraj má také svůj zlatý věk, tedy období meziválečného Československa. Prvorepublikové stavby ukazují, s jakou energií, elegancí, sebevědomou samozřejmostí, střídmým měřítkem a solidností byla republika budována i v tomto zdánlivém zapadákově. A o tom, že není zapadlých míst, svědčí práce předních architektů v tomto koutě vlasti (Josef Gočár, Emil Králíček, Pavel Janák či Josef Chochol).

III.

Po poutním výšlapu je třeba na chvíli spočinout ve stínu mohutného buku a od vrchu Melechova, který husité přejmenovali na biblický Oreb, se zahledět do kraje. Vše je důvěrné a blízké. Hřbet Orlovských lesů, poslední nevyasfaltované polní cesty, vinoucí se krajinou až k mračnatému horizontu, otevřené žulové lomy s průzračnou vodou, meze plné mateřídoušky a zvonků, tůně v potocích s kořáním vrb, raně gotické fresky v loukovském kostelíku s bílým koníčkem a rytíři naházenými do trnového roští, březové aleje a lesní studánky, zatopené městečko Zahrádka a duchovní odkaz faráře Josefa Toufara, který tímto krajem chodíval pěšky, přítomnost Mahlerovy teskné hudby s „výkřikem“ es trumpety. A rovy předků i s žulovým balvanem/pavézou/štítem, který jsme z lesa přenesli na matčin hrob.

Ona část země mezi zubem Lipnice a plavným Želivem, mezi náhorní plochou u Kališť a mytickým Melechovem, má nezaměnitelnou barevnost, šum, šelest i chuť. Ostatně tak, jako celá Vysočina. Kdo se do ní jednou zahryzne, nemůže se odpoutat a její příchuť mu navždy zůstane vězet „mezi zuby“. Ve vnitřním zraku. Tak, jako za zrakem zůstává stále přítomen onen neobyčejně obyčejný obraz, který na Vysočině uviděl Bohuslav Reynek: „Na silnici z Herálce do Radňova roste jeřábová alej. Jinak tam nikdo nechodí. (…) Byla mlha před deštěm, kopce byly zahaleny a lesy tmavé. Dýchaly vůni už jesení a ornice byla zobracena. Linie připomínaly fresku Giottovu.“


Miloš Doležal (1970), básník, prozaik, editor, dokumentarista a kurátor výstav. Svou tvorbou přibližuje veřejnosti příběhy a osobnosti spjaté s Vysočinou. Jedním z jeho stěžejních témat je život a mučednická smrt faráře Josefa Toufara, spojeného s tzv. číhošťským zázrakem. Od roku 1998 do roku 2018 byl redaktorem Českého rozhlasu.

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu