Čtení na tyto dny

Předjaří

krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny

tak téměř bez pohybu hyne epocha

krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání

(Miroslav Sedláček) 

 

Lomy, haldy, jámy ve výtvarném umění


Jan Lacina, č. 5/2013, s. 30-31

V krajinomalbě bývalo, a dodnes je, zvykem vyhledávat ke ztvárnění především krajiny malebné. Tedy takové, v nichž jsou stopy člověka souladné s přírodou, nebo v nich dokonce přírodní prvky převládají. Přesto již odpradávna alespoň někteří malíři ztvárňující harmonickou kulturní krajinu, tedy tu malebnou, včleňovali do svých záběrů i rozmanité „jizvy“ původem antropogenních tvarů reliéfu. V modernější době si pak dokonce někteří výtvarníci zvolili nápadné tvary člověkem změněného a vytvořeného reliéfu alespoň dočasně za hlavní objekt své tvorby. Všimněme si alespoň některých.

Již Bedřich Havránek (1821-1899), jeden z prvních realistů mezi romantiky, zachytil kolem roku 1859 ve více skicách skalnaté údolí dolního toku Sázavy, místy načaté žulovými lomy. Adolf Kosárek (1830-1859), předčasně zesnulý krajinář na pomezí romantismu a realismu, maloval především široké záběry mírně zvlněné krajiny širšího Polabí. Pokud se na nich objevuje vodní prvek (viz např. obraz Česká krajina), jedná se zřejmě o zatopené písečníky, jakých zde dodnes najdeme plno. Kosárek kolem roku 1857 nakreslil i Svatoprokopský lom u Hlubočep a namaloval Pískový lom někde poblíž Prahy.

Antonín Chittussi (1847-1891), poučen malíři tehdy progresivní francouzské barbizonské školy, maloval počátkem 80. let 19. století v okolí Paříže i Krajinu s lomem u ChampignyPískoviště za městem. Zvláštní půvab a přitažlivost pro něho měly železnice. Zatímco ve více verzích obrazu Na dráze orleánské či v Krajině s vlakemÚdolí Jihlavky u Petrovic na Moravě z let 1884-1885 jsou již vysoké železniční náspy zapojeny do okolní krajiny vegetací, na obraze Ze Železné Rudy na Šumavě (1886) je nový železniční násep na pomezí Čech a Bavorska ještě velmi nápadný.

V melancholických dílech lyrického symbolisty Jana Preislera (1872-1918), ve více variantách uhrančivého Černého jezera (1904), jsou kontrastním prvkem bílé vápencové stěny, které malíř vnímal v lomech rodného Berounska. Jedním z nejvýznamnějších obrazů průkopníka kubismu v českém výtvarném umění Bohumila Kubišty (1884- 1918) je Lom v Braníku (1910). O tomto obraze v monografii o B. Kubištovi z roku 1984 její autorka M. Nešlehová píše: „Nedávný sesuv půdy v Braníku inspiroval malíře - myslitele, toužícího odkrývat hlubiny vnitřních jevů, přímo symbolicky. Náhoda odhalila to, co lze jen tušit pod povrchem země - její dřeň, její skladbu, a kontrastovala ji okolní zvlněnou krajinou.“ V každém případě je zřejmé, že právě hranaté tvary sesuvem a posléze lomem obnažených skal plně vyhovovaly kubistické formě malby.

Jako malíř Železných hor, zejména rozkvetlých ptáčnic kolem samot, je známý velice talentovaný Jindřich Prucha (1886-1914). Bohužel padl mlád hned v prvních dnech 1. světové války. Své malířské mistrovství si stačil ověřit i malbami lomu poblíž samoty Županda u Běstviny, kde žil - viz obrazy Opukový lom (1908) a Lom (1914) - ve více variantách. Od ztvárňování malebné krajiny rodné Vysočiny a Železných hor se krajem i námětem na čas odchýlil Oldřich Blažíček (1887-1953). Opakovaně ho zaujaly vápencové lomy u podbeskydského Štramberku - viz olejomalby Štramberští kamenáři (1912) a Lomy na Štrambersku (1920). Otázkou zůstává, zda by tento klasický krajinář maloval i odvaly současných uranových dolů, které se začaly tyčit nad vsí jeho dětství a malířských návratů Rožnou jen pár let po jeho smrti.

Téměř realisticky zobrazoval rozmanité krajiny vlasti i ciziny Otakar Nejedlý (1883-1957), dlouholetý profesor krajinářské školy na pražské Akademii výtvarných umění. K jeho často reprodukovaným obrazům (například i v katalogu k výstavě a konferenci Tvář naší země - krajina domova v roce 2001) patří i Zlatý kůň u Koněprus (1952) s nápadným vápencovým lomem.

Jistým překvapením bylo, když se nezaměnitelný malíř snových krajin i figurálních kompozic Jan Zrzavý (1890-1977) po jednom z návratů z přímořské Bretaně pustil - opět s nezaměnitelným rukopisem - do malování ostravských hald včetně širšího záběru této zcela změněné průmyslové krajiny - viz z roku 1933 Haldy večer, Ostravské haldy, Haldy na OstraviciStrusky na Ostravici, po letech pak opět (snad pokus o socialistický realismus?) Ostravské haldy (1950). Sám umělec k tomuto úniku do hornické krajiny ve svém vyznání Česká krajina roku 1939 napsal: „V době, kdy jsem maloval své nejlepší obrazy z Ile de Sein, přišel jsem do Moravské Ostravy. Nebyl jsem necitelným k atmosféře a poesii tohoto průmyslového a zakouřeného důlního města, ale malířského zjevení dostalo se mi až za městem. Strouhy černé důlní vody, haldy, strusky na březích Ostravice, změtené spousty vyvržených opuštěných hmot, bující býlí a traviny, vše žilo svým vlastním a fantastickým životem tvarů a barev, svět zvláštní divoké mimozákonné krásy.“ Je pravděpodobné, že malíře, který miloval „kámen a vodu“ by dnešní, vesměs souvisle zalesněné haldy již k malbě neinspirovaly. Vyhledával totiž krajiny volné, kde „není přesmutných a strašidelných vězení lesů“.

I krajinomalba postupně směřovala k abstrahování, k nepopisnému vidění a zobrazení vnímané krajiny. Citlivou meditaci nad strukturami země, jak píše uměnovědec J. T. Kotalík, představuje Jiří John (1923-1972) svým obrazem Čedičový lom (1961). Johnův žák Michal Ranný (1946-1981), rovněž meditující a v malířském projevu barevně i tvarově velmi střídmý, namaloval zřejmě stejný motiv jako jeho malířský vzor - známé čedičové varhany v národní přírodní památce Panská skála u Kamenického Šenova. Pojal je ovšem jako soustavu vertikálních barevných pásů, takže patří k „radostnějším“ obrazům jeho díla. Bohatstvím metafor a symbolů vyniká i krajinářská část malířského díla Bohdana Laciny (1912-1971). Najdeme v něm i obrazy Prázdný lom (1947) a Krajina, která byla mořem (1965), oba zřejmě inspirované opukovými lomy na Poličsku. V přibližně stejné krajině objevil krásu lomových stěn a v abstraktních obrazech ji přetlumočil Čeněk Dobiáš (1919-1980).

Zcela výjimečné postavení v kontextu české krajinomalby má Bohdan Kopecký (1928-2010). Ač rodák ze starobylé Litomyšle, ze které pocházel i slavný autor romantických a idylických krajin Julius Mařák, uchýlil se po absolvování krajinářské školy O. Nejedlého do Severočeského hnědouhelného revíru, kde dokonce i fáral. Právě z této měsíční krajiny obrovitých důlních jam a ustupujících vesnic i měst vytěžil svoje životní velmi originální dílo. Už názvy jeho obrazů vystihují poněkud krušnou realitu této podkrušnohorské krajiny - například Pinka (1961), Prázdný dům (1961), Měsíční kraj (1962), Hrozí propadnutí (1966), Neklidná hlušina (1973), Jízdní řád už neplatí v Mariánských Ředčicích (1974), Poslední zvonění (1976). Kopeckého tvorba, inspirovaná rozvrtaným Mosteckem, je z hlediska formy i obsahu natolik závažná a výjimečná, že již roku 1962 v katalogu výstavy v Alšově jihočeské galerii Josef Brukner mimo jiné napsal: „České krajinářství získalo Bohdanem Kopeckým opět svůj životní smysl“.

Jan Lacina

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu