Čtení na tyto dny

Předjaří

krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny

tak téměř bez pohybu hyne epocha

krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání

(Miroslav Sedláček) 

 

Toulky básnickými krajinami


Jiří Poláček, č. 3/2016, s. 41

Na stránkách Veroniky se občas objevují fejetony Jana Laciny, jež evokují jeho toulky krajinami básníků a malířů (mnohé z nich vyšly v jeho knížce Kousíček modré, 2015). Těmito končinami se toulal také jeho předchůdce Antonín Veselý (1888-1945), rodák z Moravských Křižánek na Žďársku. Byl to divadelní a literární kritik a historik, publicista (působil například v Národních listech či v Právu lidu), básník, překladatel a editor. Ve svých pracích často psal o přírodě, kterou spojoval se světem kultury. Je to patrné zejména v impresionistických knížkách Letní zrcadlení (1936), České krajiny (1940) a Básnické krajiny (1942), přičemž texty z posledních dvou svazků jsou zahrnuty též do objemné knihy Než zajde poutník (1943). Přibližme si tyto dva soubory, a to i prostřednictvím několika ukázek.

Knížka České krajiny, vydaná v grafické úpravě Cyrila Boudy, má devětačtyřicet kapitol rozdělených do pěti oddílů. Veselý v ní zachycuje své toulky krajinami a místy spjatými s Karlem Hynkem Máchou, Josefem Kajetánem Tylem, Karlem Jaromírem Erbenem, Boženou Němcovou, Svatoplukem Čechem nebo s Aloisem Jiráskem, ale i s Janem Amosem Komenským, Bedřichem Smetanou či s Mikolášem Alšem. Čtenáře zavede rovněž na Kozákov, do Dvora Králové, kde se našel proslulý Rukopis královédvorský, nebo na Blaník.

Takto třeba popisuje kraj tvůrce slavné Kytice: „Kraj Erbenův je třeba nejdříve spatřit z dálky a z výše. Pohlédneš-li ze zvičinského hřebenu k jihovýchodu, vidíš průvody lesů jako věnce. V jejich středu leží město Miletín. Na severu se zatmívá obzor hradbou Krkonoš. Odtud z jihu však cítíš vlahý výdech závětří. Zapomeneš na tu rudou, jakoby krvavou stezku, po které jdeš na okraji lesa, a jsi rázem doma.“

Ve druhé ukázce Veselý líčí svůj letní výstup na Blaník. Jde lesem, do jehož ticha chvílemi zaléhá bzukot hmyzu jako vzdálená hudba: „S tímto hudebním doprovodem se chůze pod baldachýnem bukových korun prozářených sluncem v šelestění loňského listí stává slavnostní. Když potom vyjdeš na některou z pasek, zavane ti vstříc náhle vůně maliní a ostružiní. Široký kraj leží daleko před tebou.“

Autorův láskyplný vztah k lesům dokládá také třetí úryvek: „V mém rodném pohoří lesy mluví ke mně již z dálky liniemi a barvami. Jejich řeč se mění během dne a také v téže době denní je ve dnech podmračných nebo dokonce deštivých jiná než ve dnech slunečních. Podle stavu vzduchu a oblohy ty nesmírné vlny lesů buď splývají v mlžné plochy, nebo nabývají plastičnosti.“

Příroda zaujímá velký prostor i v knížce Básnické krajiny, ilustrované Karlem Vikem. V jejích dvaadvaceti kapitolách Veselý putuje například po stopách Karla Hynka Máchy, Antonína Sovy, Viktora Dyka, Zikmunda Wintera, Karla Václava Raise, Otakara Theera či Arna Nováka, jakož i historika Josefa Pekaře, malíře Beneše Knüpfera a několika méně známých osobností. Zatoulá se i do Prahy, kde vzpomíná na Jakuba Arbesa nebo na Karla Huga Hilara, a nakonec do vysočinských krajin, v nichž pobývali Gustav Pfleger-Moravský, Otokar Březina, Jan Karník či Petr Křička. Ve svých krajinných evokacích Veselý zachycuje Říp, široký výhled od mělnického zámku nad soutokem Labe s Vltavou nebo obdobně působivý výhled z Vysokého nad Jizerou na Krkonoše: „Horské hřbety se vypínají před tvýma očima jako hradní cimbuří, oddělená od této náhorní planiny hlubokými údolími. Jejich nejvyšší vrcholy jsou dnes ještě v mracích, pozůstatcích posledních deštivých dnů. Na holých svazích zalesněných nebo již holých zkouší právě slunce rozmanité efekty osvětlení skulinami mračen. Zvýrazňuje kosmaté pokrývky ozařováním postranním a rýsuje v nich četné čáry průseků a pasek. S touto sluneční hrou na horách se pojí sluneční hra oblačná.“

Při toulkách Prahou Veselý popisuje barevné proměny keřů a stromů na Smíchově při střídě léta a podzimu: „Na plotech rudne listí divokého vína do krvava. Listí javorů znenáhla od krajů žloutne…“ Při svých vysočinských zastaveních přibližuje okolí Nového Města na Moravě, jež je spojeno s Janem Karníkem a jeho synovcem Petrem Křičkou, autorem známé básnické sbírky Šípkový keř (1916) inspirované přírodou u Maršova.

Své putování básnickými krajinami Veselý uzavírá na místech spjatých s Otokarem Březinou, který ve své poezii objevil jejich tichou, zádumčivou krásu. Jde o Počátky, Telč, Jinošov, Novou Říši a Jaroměřice nad Rokytnou. Březina tu našel mnoho podnětů pro svoji tvorbu: „Nádhera západů slunce na Českomoravské vysočině se stává jedním z hlavních vznětů jeho poezie. Symbolem tvořivého lidského vznětu stávají se mu vody jeho kraje. Čím výše stoupá na své dráze, tím mocnější proudění svěžího vzduchu cítíme v jeho díle.“

Dobová kritika - například Arne Novák, Jindřich Vodák, Josef Hora či František Götz - hodnotila uvedené knížky Antonína Veselého velmi příznivě. Je nabíledni, že za nacistické okupace měl příklon k přírodě, domovu a k velkým kulturním osobnostem zvláštní význam. Přesto i dnes má smysl se k takovým knížkám vracet, neboť jejich poselství je nadčasové.

Jiří Poláček

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu