Čtení na tyto dny

Předjaří

krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny

tak téměř bez pohybu hyne epocha

krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání

(Miroslav Sedláček) 

 

Cesty s ptáky


Karel Hudec, č. 4/2016, s. 22

Cesty mohou býti rozličné - platí to nejen u lidí, ale i u ptáků. Cesty ptáků nejsou tak viditelné, jako jsou dálnice, silnice jakékoliv nižší třídy, cesty polní i pěšiny. A jejich cesty mohou vést každý den jen na pár metrů k sousední třešni, v jejíž koruně jsou již plody přece jen zralejší. Stejně tak ale mohou vést každý rok až desetitisíce kilometrů - od Arktidy k Antarktidě a zpět. O tyto ptačí cesty však zde nejde - spíš o cesty lidské a ptáky kolem nich. I tyto cesty však mohou být zajímavé neméně stejně tak jako putování ptáků od jednoho pólu k druhému.

Stejně jako celá krajina i lidské cesty mají svoji evoluci, urychlenou zvláště v posledních třech stoletích. Spolu s těmito změnami se měnil i život ptáků nějakým způsobem s těmi lidskými cestami spojených. Pěšiny a cesty pro koňské potahy se zvyšující se hustotou lidské populace v krajině byly a jsou i dnes stále více zahušťovány a rozšiřovány. Zejména je v průběhu 20. století pozměnil vznik a rozvoj automobilismu. Většina cest se změnila v rozšířené silnice s tvrdým povrchem. Postranní aleje stromů jsou nahrazeny bilboardy, neboť dřívější aleje, chránící původně poutníky i povozy před slunečním žárem, se stávají nevítanými. Buď jsou místem havárií aut (ne příčinou, tou je zpravidla „lidský faktor“) nebo produkce ovocných stromů z alejí je postižena imisemi z dopravy (mimo švestek, kde se rezidua pálením patrně zlikvidují). Se společenskými změnami ve stejné době se ovšem změnily i cesty mimo „hlavní tahy“ - síť polních a lesních cest zejména v důsledku změny pozemků a způsobů hospodaření. A na silnicích se zpravidla zahustil automobilový provoz.

Důsledky těchto změn v dopravní síti mají v některých směrech na biotu dalekosáhlé dopady. Pro některé živočichy rozdělením jejich původních teritorií bariérami někdy z různých důvodů nepřekročitelnými. Klasickým příkladem je téměř úplné vyhubení bizonů v Severní Americe po rozdělení jejich teritoria železnicí na dvě části - severní a jižní. Pro ptáky s jejich schopností letu jsou tyto bariéry méně významné. Mnohem výraznějším nebezpečím je pro ně efekt husté dopravy. Svědčí o tom několik čísel, publikovaných z našich různých krajinných celků. Tak na 1 282 km silnic od jižní Moravy po střední Čechy bylo nalezeno během roku celkem 2 149 zvířat 103 druhů usmrcených živočichů, z toho 25 % ptáků. Nejčastější obětí byli kosi, strnadi, bažanti, pěnkavy, ale nalezeny byly i lysky, křepelky, sovy nebo krahujci. Na kratším úseku silnice v jižních Čechách tvořili ptáci 22,6 % - špačci, kosi, strnadi, drozdi, vrabci domácí i polní.

Proč se ptáci s dopravou takto setkávají, má různé příčiny. Většinou je to patrně zcela náhodný střet při přeletu nízko nad povrchem země. Může to však být i z jiných příčin - je známá konzumace zrní vysypaného z nedostatečně zajištěných nákladních aut, které přilákalo na silnici větší počet zrnojedů. Popsán je však od nás i hromadný úhyn čížků konzumujících podobným způsobem na silnici rozsypanou sůl. Na druhé straně oběti střetu na silnici mohou být pro některé ptáky užitečné - asi většina automobilistů zná siluety kání nebo poštolek sedících na sloupech u silnice a namísto náročného lovu vyhlížejících oběti dopravního provozu. Sám jsem viděl na jižní Moravě i mořského orla, který doslova odtahoval ze silnice příliš těžkého usmrceného zajíce. U silnice na sloupech, stromech či drátech sedící ptáci však nemusí mít pouze takový vztah k obětem dopravy - kromě dravců sedávají na nich i odpočívající nebo jinou potravu vyhlížející ptáci: u nás vlaštovky, jiřičky, hrdličky, holubi, v jižnějších krajích dosud i ťuhýci, mandelíci, vlhy aj.

A jak se ptáci s dopravními nástrahami vyrovnávají? Nejdříve zřejmě učením: většina ptáků sražených na silnicích v létě jsou mladí, tedy nezkušení ptáci. Postupně se také mění i stereotypy chování v populaci - reakce zvířat na první automobily byly zcela odlišné od většiny současných zvířat, s dopravou se pravidelně setkávajících. Známá je i zvýšená hlasitost zpěvu samců hnízdících u hlučných silnic. A dokonce je popsána u jednoho druhu ptáka již i změna tělesných rozměrů: u severoamerických vlaštovek pestrých, hnízdících pod dálničními mosty, se během 30 let zkrátila délka křídla o 5 mm, což má význam pro obratnost v manévrování, takže počet sražených ptáků na místě nalezených se výrazně během této doby snížil. Ale asi vždy budou i u ptáků existovat jedinci, pro které by ani žádná červená na pomyslném semaforu neplatila.

Karel Hudec

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu