Čtení na tyto dny

Řeky se ptám

kam zmizeli jelci
zpod splavu

Tam zatím dál
stéká čas
Olejové skvrny
se roztékají ve vrásky
a zpod břehů
uniká život

s vodou zbytečně
rozšvihanou vlasci rybářů
stárneš

Je to i moje vina

Kdy jsem naposled
učinil pokání

(Otakar Štěpánek) 

 

Doporučujeme ke čtení

Městská divočina v zajetí romantismu

Barbora Bakošová, č. 2/2018, s. 2-4

Cestičky evoluce v betonové džungli

Jaroslav Petr, č. 2/2018, s. 5-6, pro předplatitele

Chvála zpustlé zahrádky potřetí

Jan Lacina, č. 2/2018, s. 20

„Nepotřebuji nic vědět, potřebuji něco cítit“ – S Matějem Lipavským rozmlouvá Petr Čermáček

Matěj Lipavský, Petr Čermáček, č. 2/2018, s. 40-41, pro předplatitele

Je hospodaření s půdou udržitelné?

Milan Sáňka, č. 1/2018, s. 2-5, pro předplatitele

Obrazy vonící hlínou

Jan Lacina, č. 1/2018, s. 31-33, pro předplatitele

Několik životů Jana Čeřovského

Jan Plesník, č. 1/2018, s. 42-43

Chvála bláznovství Antonína Bučka

Miroslav Kundrata, č. 1/2018, s. 44-46

Zima na blátě – pohroma pro stromy


Klára Slámová, č. 2/2007, s. 31

Sněhové vánice pravidelně zaskočí překvapené silničáře, letos však silničáři zaskočili nás - sníh není, nemají co na práci, a tak se vrhli na kácení alejí. Jelikož prostřednictvím projektů Nadace Partnerství vysázíme ročně tisíce stromů do stromořadí, alejí i obcí, vůbec se nám nelíbí představa, že to, co jsme na jaře a na podzim vysadili, nám v zimě nudící se silničáři pokácejí.

Podnětem pro kácení stromů kolem silnic na Vysočině, v jižních Čechách nebo na Děčínsku se stal zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, dle kterého je: „na návrh příslušného orgánu Policie České republiky nebo po projednání s ním nebo na návrh silničního správního úřadu nebo po projednání s ním vlastník dálnice, silnice a místní komunikace oprávněn v souladu se zvláštními předpisy kácet dřeviny na silničních pozemcích“. Pod záminkou ohrožení účastníků silničního provozu jsou káceny zcela zdravé vzrostlé stromy i celé aleje.

„Zkratkovitý výklad zákona, který podřídí jediný zájem, zájem rychlé jízdy autem, všem dalším zájmům společnosti, je ostudný, nekulturní a nelze se s ním smířit,“ odsuzuje jednání policie a silničářů Ing. Petr Jelínek, PhD., z Fakulty lesnické a dřevařské MZLU v Brně a vysvětluje: „Nejenže je tato zeleň estetická, chrání nás proti poryvům větru, ale často je v bezlesé krajině posledním útočištěm vzácných druhů živočichů. Aleje starých památných stromů dokonce, v rozporu se zmíněným zákonem, chráníme.“ Aleje navíc v zimě zabraňují tvorbě závějí na silnici. Silničáři a dopravní policie tedy patrně předpokládají, že bílá zima do České republiky už nepřijde nebo se při kácení stromů těší na kalamitní situace při příští sněhové nadílce.

Jak toto zbytečné ničení zeleně zastavit radí Martin Dušek, ředitel kanceláře Českého svazu ochránců přírody: „Pravomoc mají starostové obcí, v jejichž katastru se zásah plánuje. Podle § 8 odst. 2 zákona o ochraně přírody a krajiny musí být kácení dřevin, které má být provedeno v souladu s § 15 zákona o pozemních komunikacích, oznámeno příslušnému orgánu ochrany přírody minimálně 15 dní předem.“

Pokud není kácení oznámeno nebo oznámení o kácení nesplňuje všechny náležitosti (přesný počet stromů, druh, rozměry a zákresy místních dřevin, dřeviny podél pozemní komunikace by také měly splňovat normu ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací), může orgán OP oznámené kácení omezit, pozastavit, zakázat, a to ve správním řízení. Bohužel zákon nestanoví, že je oznamovatel povinen se zamýšleného kácení zdržet, jakmile je takové řízení zahájeno.

Novelu zákona o pozemních komunikacích momentálně řeší vláda. Kolik stromů však ještě silničáři stihnou srazit? Doufejme, že nová pranostika - únor zelený, stromy mizejí - se neujme.

Klára Slámová

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu