Čtení na tyto dny

Předjaří

krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny

tak téměř bez pohybu hyne epocha

krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání

(Miroslav Sedláček) 

 

Člověk a krajina I


Bohdana Fabiánová, č. 1/2020, s. 34-35

V Evropě najdeme jen málo míst, o nichž by se dalo hovořit jako o divočině, o krajině nedotčené lidskou činností. Ale existují. Domnívám se však, že na našem území neexistuje žádný kout, který by si člověk alespoň částečně nepřizpůsobil. Můžeme mluvit o krajině blízké přírodě, o oblastech, u nichž je cílem zachovat divoký ráz a ponechat přírodě volnou ruku. Divokou přírodu bychom ale hledali marně. Na to jsme příliš malou zemí, a i když nás není mnoho, je nás dost. Naši předkové však dokázali krajinu přeměnit a formovat nejen pro zisk a pouhé vytěžení jejího bohatství, ale i proto, že ji chtěli mít užitečnou a zároveň krásnou pro potěchu ducha i těla. A že to šlo… Zakládali pole, lesy, lesoparky, zahrady, obory, aleje, ovocné sady, rybníky, budovali stavby sloužící lidské činnosti i pohodlí, a přesto ve většině případů zdobící krajinu, jejíž se staly součástí, či dokonce dominantami. Často pracovali pro své potomky s vědomím, že mnohdy neuvidí své dílo dokončené, a přesto v ně věřili. Krajinu u nás obecně lze tedy považovat za důležité dílo lidské kultury.

Komponovaná krajina

je divadelní představení, kdy příroda na připraveném jevišti odehrává poutavé představení po desetiletí i staletí ve stále se měnících kulisách, představení, které nikdy nekončí. K největším, nejznámějším a nejhodnotnějším u nás patří jistě Lichtenštejny umělecky ztvárněná krajina známá dnes pod názvem Lednicko-valtický areál, která zahrnuje i lužní les při řece Dyji nedaleko Břeclavi. Je však zbytečné vyjmenovávat všechny přírodní a architektonické skvosty, které dělají z tohoto místa místo výjimečné. Dočtete se o nich ve všech průvodcích. Vyberu dle svého, a to lipovou a kaštanovou alej lemující 6 kilometrů dlouhou silnici mezi rezidenčními Valticemi a Lednicí. Jezdí tam auta, takže to není úplně poklidná a kontemplativní procházka volnou přírodou. Stále ale tyto stromy dávají stín a na jaře voní jako kdysi. V době komponování celého areálu nebyla jediná, aleje byly spolu s rybníky nejstarším projevem krajinářské tvorby lichtenštejnských architektů. Jde o hvězdicovou strukturu více či méně dochovaných stromořadí (některých bohužel zaniklých), jak osových mezi jednotlivými lichtenštejnskými sídly, tak těch lemujících cesty v zemědělsky obhospodařované krajině. Hledání i procházka alejemi může být dobrodružnou cestou, která je hezkým cílem.

Mimo plán, a když už tam budete bloumat, chci zmínit ještě orchidej vstavač kukačku (Orchis morio). S tímto lidově řečeným „šaškem“ se při jarní procházce můžete potkat pro změnu na loukách, třeba poblíž kaple sv. Huberta, stejně jako já.

(O Lednicko-valtickém areálu psal ve Veronice 2/1997 Zdeněk Novák jako o památce v roce 1996 nově zapsané na seznam světového kulturního dědictví UNESCO - najdete v archivu na webu www.casopisveronica.cz.)

Bohdana Fabiánová

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu