Čtení na tyto dny

Předjaří

krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny

tak téměř bez pohybu hyne epocha

krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání

(Miroslav Sedláček) 

 

Několik zátiší s houbami


Bohdana Fabiánová, č. 4/2020, s. 32-33

Když si uvědomuji některá svá setkání s přírodními zátišími na obrazech, ať v galeriích, při návštěvách u přátel v jejich domovech, v zámeckých či hradních interiérech, nebo v prodejnách s uměním, vybavuji si jen tenkou linii mezi kýčem a uměním a sama nedokážu popsat, kde nastává ten moment, kdy se ty vážky vychýlí. A vím i to, že i některý z kýčů může být líbezný a majitelovu srdci drahý. Neočekávejte tedy nějaké uměnovědné rozbory a hodnocení. Chci jen upozornit na zátiší, jak je vidím svýma očima.

Je nutno už předem prozradit, že na představovaných obrazech se sice jedná bezesporu o reálné druhy hub, které však lze určit s mnoha otazníky. Přece jen umělec realitu trošku přizpůsobuje svému estetickému cítění, barvy se léty mění…

Jako první představíme dvě zátiší Simona del Tintore (1630-1708), barokního italského malíře působícího celý život v rodné Luce. Jeho Zátiší s houbami a květinami je krásnou přirozenou kompozicí, která působí, jakoby mimo záběr stála kuchařka připravená proměnit právě z koše vysypané houby, ale i šneky a kraby v chutnou krmi, kterou přinese na stůl ozdobený křehkou růží. Druhý obraz Zátiší s houbami, ovocem, košíkem květin a kočkou působí ledabyle, tentokrát se chce věřit, že někdo vylákán krásným podzimním ránem vyběhl s chatrným košíkem utrhnout nějaké ovoce a květiny a z lesa na něj dýchla ta vábivá vůně hub, a tak se vypravil, aby přinesl jen trochu, kterou hodí na pánev. S olejem, kmínem a česnekem, možná s čerstvou petrželkou, která ještě zbývá na zahradě.

Zcela jiné a velmi promyšlené zátiší namaloval Otto Marseus van Schrieck (1619/20-1678), malíř zlatého věku nizozemské malby, malíř lesní flóry a fauny. Houby, hady a motýly, stejně jako ještěrky, květiny či stromy komponuje, romanticky a mnohdy strašidelně, v exteriéru. Všechny detaily jsou propracovány s filigránskou přesností. Mimo hlavních aktérů lze najít na obrazech i velmi podrobně propracovaný drobný hmyz. Marseus dokonce pro svá pozorování chová mimo město hady a ještěrky v ohrazených prostorách, vše nepřetržitě zakresluje, v lese i na zahradě. Přezdívají mu „čmuchal“. V mládí cestuje do Říma a Florencie, pracuje pro toskánského vévodu, později procestuje Anglii a Francii. Po návratu se usadil v Amsterodamu.

Třetím malířem zátiší, kterého chci představit, je Ital Antonio Mara (1680-1750), mistr tzv. trompe l’oeil - klamů oka. Jejich cílem je probudit iluzi trojrozměrných prostorů či objektů. Samozřejmě jsem vybrala Zátiší s houbami na stole jako úplně odlišné zobrazení, avšak stejně půvabné a působivé. Zrovna to láká odsunout ty houby stranou, odložit si na stolek klíč, abyste si uvolnili ruce k rozepnutí pláště.

Protože mám zátiší ráda, hledám v nich příběhy, v divadle bychom řekli „za oponou“, v tomto případě tedy „za plátnem“, a o čtyři z nich jsem se ráda s vámi podělila.

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu