Čtení na tyto dny

Předjaří

krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny

tak téměř bez pohybu hyne epocha

krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání

(Miroslav Sedláček) 

 

S bohem


Rudolf Šmíd, č. 6/2010, str. 24

S bohem

Na tom, že strašáci stárnou, není nic překvapujícího. Jejich pozvolný rozpad dokumentuji u některých jedinců už řadu let. Vzácně se však časem promění i identita strašáka samotného. Tak třeba On, povětří, náhoda či úhel mého pohledu změnily veselého opilce na diktátora. Ale co se děje už šestým rokem s Venkovskou učitelkou, tomu nemohu uvěřit už ani já sám. A to se přitom ostatním chlubím, že jedním z hlavních principů mé tvorby je neuvěřitelnost.

Když jsem tenkrát dorazil na své oblíbené políčko nad vesnicí Obory, tak ji zrovna manželé Smetanovi strojili. Mimochodem, byla to má první a zatím poslední asistence u zrodu strašáka, tedy strašačky, abych byl genderově korektní. Hnědé brýle „na pokladnu“ (stejné nosila i moje babička) jí dodávaly intelektuální výraz a pestrobarevný šátek na hlavě v ní nezapřel vesničanku. Proto jsem ji nazval Venkovská učitelka.

Asi za měsíc jí kdosi poupravil hlavu vyrobenou z plisované sukně. Původně mladá žena dostala výraz šílené stařeny. To by se u pedagožky dalo ještě pochopit, ale co se dělo potom! V zimě se šílená stařena skácela, s přicházejícím jarem však znovu ožila. Už ne jako stařenka, ale jako amazonská bojovnice s ostře řezaným profi lem. Zanedlouho změnila strašačka i pohlaví. Na políčku jsem ji přistihl jako mého oblíbeného básníka Li-Pa. Po téhle epizodě se proměnila ve strážce pokladu, potom byla měsíčním úplňkem a přes zimu účinkovala jako ponocný.

S další jarní sezonou jí přibyl nový módní doplněk - zelený hrnec se žlutými copy z bavlněných punčocháčů. Ten ji opět proměnil v dívku. Ne ledajakou, ale pohádkovou Pipi punčochatou. Pipi v průběhu roku pomalu bizarně opadávala, až s podzimními ranními mrazíky dostala od paní Smetanové zachovalý červený kabát. Netrvalo dlouho a divoká Olaška se převtělila v dlouhonosého snílka Cyrana. Týden na to jsem v ní bezpečně rozpoznal popového krále Michaela Jacksona.

V loňském roce již povětřím vyšisovaný bordó kabát překryl hedvábný bílý župan s modrým orientálním vzorem a většinu kastrolu schovala kšiltovka s nápisem Grand prix Ouběnice 1998. Ta čepice mě trápí dodnes. Mnohokrát jsem ji už chtěl sundat, jenom s hrncem by byla učitelka mnohem fotogeničtější. Ale copak můžu, když všem říkám, že se strašáky nikdy nemanipuluji?

Dlouho jsem si s touhle novou podobou venkovské učitelky nevěděl rady. O to větší byl můj úžas, když jsem na políčko zajel letos v lednu. Stál tu přede mnou majestátně, kšiltovka nekšiltovka, samotný bůh Kubeiko. Potkal jsem už na svých cestách ve strašáckém převleku ledaskoho - Ježíše, Smrt, Janis Joplin, Johanku z Arku, Batmana, Jurije Alexejeviče Gagarina… Ale s bohem jsem se ještě nesetkal.

A odkud je Kubeiko? Narazil jsem na něj, když jsem se zabýval dávnou historií fenoménu strašáků. Jeho jméno se objevuje v knize Kodžiky, prvním psaném pokusu o systematický výklad japonské mytologie. V ní je popsán i bůh-strašák, který se sice nemůže hnout z místa, ale o světě všechno ví.

Vytáhl jsem fotoaparát a vybavilo se mi židovské přísloví: „Když člověk přemýšlí, Bůh se směje.“ Usmál jsem se na něj. Co asi dělá bůh, když se člověk směje? Já doufám, že se směje taky, pokud si toho samozřejmě v tom neustálém zmatku všimne.

Rudolf Šmíd
rudolfsmid(zavináč)volny.cz

 

Nashledanou,

nikoli sbohem dáváme autorovi, jehož obálky nás provázely 24. ročníkem Veroniky. Děkujeme a už se těšíme na výstavu strašáků v národopisném oddělení Národního muzea v Praze v letohrádku Kinských na Petříně na jaře 2011. S autorem se ale můžete setkat i dříve. Napsal nám: „Aby se mi lidé nesmáli, že šestnáct let jenom fotím strašáky, tak jsem letos na jaře poprvé odtajnil svůj ještě starší projekt Sluníčko jako čtvereček - fotografie ‚kosočtverců‘ na zdech, stromech, ohradách… Po domluvě s kamarády, vydavatelem a lingvistou Janem Mattušem a knížetem pornofolku Závišem, jsem fotografiemi ilustroval a graficky upravil sbírku jeho básní Pičoviny.

Druhé prosincové pondělí ji pokřtí Ivan Magor Jirous. Neměla by chybět v knihovně žádného muže a některých žen.“

red.

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu