Čtení na tyto dny

Předjaří

krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny

tak téměř bez pohybu hyne epocha

krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání

(Miroslav Sedláček) 

 

Návštěvy v brněnských ateliérech - Jan Steklík


č. 2/1996, s. 35

Za Janem Steklíkem se nechodí. Jan Steklík se hledá. Může se nacházeti v Zemském domě, ve Špalíčku, ve volných dnech také v romantické restauraci Na Piavě kousínek od řečiště Svratky v Jundrově. (Ó, dobo podivná a pokrytecká! Hospoda již pro tebe není zázemím, místem diskusí, důležitých domluv anebo tvorby, leč důvodem k uplivnutí si spořádaně vydělávajícího občana!) Obklopen houfkem přátel Jan Steklík hovoří, mlčí, zasnívá se, horlí. A nejsou to hospodské řeči. Můžeš jej za jednoho dne potkat na různých místech několikrát, jindy jako by se po něm zem slehla. Jeho názory mají v sobě precizovanost vzdělance, když vzpomíná, vzpomíná neslzavě, neusmoleně. Do Ústí nad Orlicí, dalšího místa, kde Jan Steklík může být, jsem za ním nikdy nejel. Čertví proč. Snad z nějakého divného ostychu a taky pro vzdálenost místa. Prý se v okolí města dochovaly ještě výletní hospůdky ukryté v lesích, považte.

Na Jana Steklíka mám nejkrásnější vzpomínky z doby Lidové demokracie. Kulturní stranu jsem redigoval jako něco velice vážného a zevrubného. (V tichém protestu proti kratičkému životu jedněch každých novin.) Právě Steklíkovy kresby jí dodávaly jemný vzryv odlehčení, byly jejím přemýšlivým a promyšleným úsměvem. Do mé rubriky na Moravském náměstí přicházíval malíř neohlášen. "Prosil bych kresbu... A hlavně, aby to bylo brzy..." "Udělám ti ji hned," zněla nejedenkrát malířova odpověď.

Odněkud z Jana Steklíka se vynořily nezbytné nástroje a já jsem bleskově uvolnil zarovnaný stůl. Pak čekal, trochu rozpačitě, na křesle opodál. Výsledek nikdy nebyl improvizací; do nejmenších detailů čistý, dodělaný, vždycky s novým nápadem, neopotřebenou invencí. Jan Steklík jemných kreseb, řezavěji humorných i zasněných, mi zůstal nejbližší.

Teď se mnou Jan Steklík spolupracuje jako autor kreseb k článkům v příloze. Už jsem jej ale dlouho neviděl. Musím ho, pokud zrovna není v Ústí, vyhledat. Neboť za Janem Steklíkem se nechodí. Jan Steklík se hledá. Svůj ateliér vlastně nosí s sebou. Se vším, co k němu patří.

(Převzato z přílohy časopisu KAM, ročník 11, 1996, č. 4)


JAN STEKLÍK, narozen 5. 6. 1938 v Ústí nad Orlicí, žije v Brně a v Ústí nad Orlicí. Spoluzakladatel Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu. Od počátku šedesátých let se zúčastňuje mnoha společných výstav doma i v zahraničí, vystavuje samostatně a stojí u zrodu řady výtvarných akcí a aktivit. Steklíkův mnohostranný výtvamý projev se uplatnil v knižní ilustraci (knihy Jana Skácela, Dušana Šlosara atd.), v časopisech: Host do domu, Věda a život, ROK i v novinách: Lidová demokracie, Brněnský večerník. Díla Jana Steklíka jsou zastoupena ve sbírkách předních galerií u nás i ve světě. Roku 1991 mu brněnské nakladatelství Host vydalo cyklus kreseb Ňadrovky.

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu