Čtení na tyto dny

Předjaří

krajina strmí tichem snu
bílá a hnědá a zurčení
červenohnědé siluety nahých strážců zimy
jež neuhlídali
a ze studně studu krčí rameny

tak téměř bez pohybu hyne epocha

krom poškubaných cárů kdesi pod nebem
se tichem nese
už jen kovově černý rozsudek havrana
ukládající toliko
co sněhy odkryly ztrápeno
budiž do třikráte sedmi dnů
potaženo zelení
proti čemuž
není odvolání

(Miroslav Sedláček) 

 

Dávná krása Podyjí


Jan Lacina, č. 2/2013, s. 37

Poněkud opožděně dostal se mi do rukou katalog J. Fracera a kolektivu nazvaný Podyjí ve sbírce Jihomoravského muzea ve Znojmě (Znojmo 2009), vydaný k výstavě stejného jména jako titulek našeho zamyšlení, která se uskutečnila ve znojemském Domě umění již na přelomu let 2009 a 2010. Přesto stojí za to se o této publikaci zmínit, neboť je podnětným příkladem poutavě zpracované prezentace regionální krajinomalby. Prezentace s trvalou platností, protože katalog má formu malé monografie. Zaujme již obálka publikace, na níž je barevná reprodukce olejomalby absolventa vídeňské akademie Othmara Fausta-Sweraka (1876-1914) Vřesoviště v Podyjí z roku 1912, tedy jedna z výrazných scenerií i současného národního parku. Prezentovaný výběr krajinomaleb, kreseb a litografií ze sbírky Jihomoravského muzea má však širší záběr. Někteří z více než třiceti zastoupených výtvarníků se soustředili na romantické údolí Dyje nejen mezi Znojmem a Vranovem, ale dráždivě přitažlivou krásu nacházeli i dál proti proudu řeky až k Frejštejnu. Zejména Karl Gödel (1870-1948) zachytil v řadě olejomaleb tuto část údolí začátkem 20. století, tedy dlouho před vybudováním Vranovské přehrady v roce 1932. Malířským bardem této části Podyjí však byl Roman Havelka (1877-1950), jeden z posledních žáků proslulé Mařákovy krajinářské školy na pražské Akademii výtvarných umění. Tento vůdčí člen malířské kolonie ve starém Bítově zůstal této krajině věrný až do konce života a působivě zachycoval její jarní až podzimní nálady i v době, kdy už byl jeho oblíbený soutok Želetavky s Dyjí zatopen.

Třebaže je většina děl laděna na romantickou notu - jak tomu asi jinak v romantickém Podyjí ani být nemůže - mají vesměs tyto oleje, tempery, akvarely, kvaše, pastely, kresby a litografie i velkou dokumentární hodnotu. Čím jsou starší, tím je jejich výpověď pro krajinného ekologa zajímavější. Z tohoto hlediska je významné, že téměř polovina reprodukovaných výtvorů pochází z 19. století a více než půlka z první poloviny 20. století, ovšem jen do roku 1945. Nejstarší z děl je akvarel Josefa Götze Veduta Vranova nad Dyjí z roku 1820, zachycující žňovou idylu na mírnějších svazích dyjského údolí proti zámku. Nejobsáhlejší je soubor kreseb, olejů a kolorovaných litografií (celkem 22 děl) Josefa Doré (1805-1878). Tento malíř, kreslíř a rytec francouzského původu se usadil okolo roku 1830 ve Vranově a výtvarně zmapoval mnohé významné scenerie i stavby na teritoriu dnešního národního parku Podyjí. Jmenujme alespoň zvlášť působivý Požár Poitnerova mlýna ve Vranově nad Dyjí z roku 1842, Pohled na Dyji a Martinovu stěnu u Vranova (1872), Feliciinu studánku u Vranova (1969) a Lovecký letohrádek Breitava u Vranova (1872). Při pohledu na kvaš Josefa Bieglera Zřícenina Nový Hrádek (kolem roku 1880) se doslova zasteskne po idylických dobách, kdy se ještě na loukách v údolí pod zříceninou pásly krávy a brodily se v řece.

Nesporným kladem publikace je i snaha zachytit záběry výtvarníků současnou srovnávací fotografií. Povedlo se to sice jen v sedmi případech, ale i tak jde o významný počin. Zvlášť zajímavé je srovnání olejomalby Josefa Doré Ledové sluje u Vranova nad Dyjí. Roku 1850 zde totiž malíř zachytil na velmi strmých levobřežních svazích dyjského údolí v listnatých lesních porostech četné pruhové holoseče, které by v současném ochranném režimu nebyly samozřejmě možné. Obdobný způsob hospodaření v lesích, navíc s následným umělým zalesněním smrkem, vystihl J. Doré roku 1865 i na strmých svazích kolem hradu Bítova. V údolním dně Dyje bývaly tehdy souvislejší louky než dnes. Krajina byla důsledněji využívána, obrazy z 19. století v nás souhrnně vzbuzují pocit, že byla uspořádanější a uklizenější.

Reprodukce výtvarných děl jsou v publikaci proloženy dobovými texty vyjadřujícími literárně stejný obdiv ke krajině Podyjí jako díla výtvarná. Nechybí ani stručné medailonky většiny malířů, pokud se jejich životaběh vůbec podařilo dohledat. V každém případě je zřejmé, že Podyjí - byť bez nadregionálně zvučných malířských jmen - bylo do roku 1938 soustavně malováno dohromady z moravské i rakouské strany, že zde - navzdory jazykové odlišnosti - trvala sounáležitost ke stejné krajině a obdobný obdiv k ní.

Publikaci Podyjí ve sbírce Jihomoravského muzea ve Znojmě nemohu než doporučit jako příkladnou pro naše další velkoplošná chráněná území. A nejen pro ně.

Jan Lacina

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu