Čtení na tyto dny

Řeky se ptám

kam zmizeli jelci
zpod splavu

Tam zatím dál
stéká čas
Olejové skvrny
se roztékají ve vrásky
a zpod břehů
uniká život

s vodou zbytečně
rozšvihanou vlasci rybářů
stárneš

Je to i moje vina

Kdy jsem naposled
učinil pokání

(Otakar Štěpánek) 

 

Doporučujeme ke čtení

České moře či velehory? Kde vám poví tuto story?

Martina Pásková, č. 2/2020, s. 2-4

Stone balancing neboli vyvažování kamenů

Jan Macek, Rudolf Novák, č. 2/2020, s. 13-16, pro předplatitele

Nech půdu žít

Jana Dlouhá, č. 2/2020, s. 27-29

Jan Lacina, lesník s duší umělce a básníka (1944–2020)

Petr Maděra, č. 2/2020, s. 37-39

Erazim Kohák (21. května 1933 – 8. února 2020)

č. 1/2020, s. 3, pro předplatitele

Historie snah o územní ochranu oblasti na soutoku Moravy a Dyje

David Horal, Vladan Riedl, č. 1/2020, s. 4-7

Jez u Děčína


č. 1/2006, s. 32

Desítky organizací i soukromých osob se obrátily na Ministerstvo životního prostředí se svými připomínkami k chystané výstavbě jezu u Děčína a upozornily na možné dopady stavby na oblast, která je součástí Natury 2000. Nezohlednění možného negativního dopadu stavby na lokality Natura 2000 by se mohlo stát i předmětem stížnosti Evropské komisi pro nedodržení evropské směrnice o stanovištích. Aktivisté (mezi nimi senátor Martin Mejstřík a poslanec Evropského parlamentu Milan Horáček) požadují důkladné posouzení variantních řešení pro dosažení lepší splavnosti, např. tzv. by-passů. Skončila tak první fáze posuzování vlivu výstavby plavebního stupně Děčín.

MŽP již připomínky vyhodnotilo a nařídilo vypracovat dokumentaci vlivů projektu na životní prostředí. Pro účely vypracování dokumentace by měl být také proveden důkladný průzkum biologických a hydrologických poměrů v řece a přilehlém okolí, na základě něhož budou posuzovány vlivy stavby na prostředí řeky. Krajská hygienická stanice požaduje do dokumentace zapracovat posouzení dopadů provozu vodní elektrárny, která má být součástí jezu a posouzení širšího dopadu zvýšení provozu lodní dopravy na region.

"I když bude postaven pouze jeden jez namísto plánovaných dvou, bude to mít negativní dopad na život v řece a v jejím blízkém okolí. Každá překážka měnící hydrologické podmínky řeky a omezující migraci živočichů vede k ochuzování rozmanitosti a následnému vymírání druhů v řece. Labe od Ústí až po Hamburk (cca 600 km) je jedním z posledních volně tekoucích říčních úseků v Evropě a stalo se domovem evropsky významných druhů, např. lososa obecného, bobra evropského či vydry říční. Zastavení přirozeného kolísání vodní hladiny bude mít fatální důsledky pro rostliny a živočichy, kteří jsou na kolísání vody závislí," uvedla Kateřina hlavatá ze sdružení Arnika.

Výstavba jezu nebude mít podle Arniky velký vliv na splavnost a ani na ekonomické přínosy z lodní dopravy. "Argument, že lodě uleví kamionové a železniční dopravě nemůžeme brát vážně. Každému je jasné, že po vodě se přepravují jiné komodity než ty, které potřebují kvůli rychlejší zkáze auto nebo vlak," řekl mluvčí Arniky Marek Jehlička.

Arnika je i nadále přesvědčena o tom, že u jednoho jezu nezůstane. "Jakmile bude jez u Děčína hotov, začne se prosazovat výstavba jezu druhého. Ministr dopravy Milan Šimonovský se tím ostatně nijak netají a otevřeně tuto variantu přiznává. Stanovisko Arniky zůstává stejné: Nechceme jez ani jeden," dodala Hlavatá.

red.

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu