Čtení na tyto dny

Stromům

Lese, ty mechatý spáči!
(Petr Hille)

Obydlí větrů nikdy neztišená,
plameny zelené, jež náhle vyrazí
a šedá hnízda berou na ramena,
až zase řeřavějí před mrazy.

Vy harfy záchvěvů, jež umírají
pod srdci dosud nenarozeným,
jen brzy milující vás se ptají,
jak lásku stínů spoutat světlem svým.

Vy sloupy zpívající z modra nebe,
vy lesy ležící jak zvíře plné tmy,
jak vaše ticho zneklidní a zebe!

Zelené štěstí poznat dejte mi,
až v přilbách světla sladce obklopíte
mé hodiny jen pro vás, pro vás žité.

(Jan Zahradníček 
Jeřáby, 1933) 

 

Doporučujeme ke čtení

Jak jsem se od strachu ze šelem dostal k jejich mapování

Miroslav Kutal, č. 3/2018, s. 2-4

Konflikt vlka s hospodářskými zvířaty – dosavadní zkušenosti se zabezpečením stád

Petr Kafka, Hana Heinzelová, Ladislav Pořízek, č. 3/2018, s. 16-19, pro předplatitele

Ludvík Kunc, laureát Ceny Josefa Vavrouška za dlouhodobý přínos za rok 2017

Jiří Beneš, č. 3/2018, s. 36, pro předplatitele

Vyznání

Antonín Kostka, Ivo Dostál, č. 3/2018, s. 46-47, pro předplatitele

Městská divočina v zajetí romantismu

Barbora Bakošová, č. 2/2018, s. 2-4

Cestičky evoluce v betonové džungli

Jaroslav Petr, č. 2/2018, s. 5-6, pro předplatitele

Chvála zpustlé zahrádky potřetí

Jan Lacina, č. 2/2018, s. 20

„Nepotřebuji nic vědět, potřebuji něco cítit“ – S Matějem Lipavským rozmlouvá Petr Čermáček

Matěj Lipavský, Petr Čermáček, č. 2/2018, s. 40-41, pro předplatitele

Na opuštěných železnicích by mohly vzniknout cyklostezky


č. 3/2006, s. 31

Ve středu 19. dubna uspořádala Asociace krajů České republiky ve spolupráci s Nadací Partnerství seminář věnovaný problematice převodu zbytného drážního majetku na města a obce a jeho pozdějšího využití. Přítomni byli zástupci krajů a obcí, ministerstva dopravy, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty a náměstek generálního ředitele Českých drah.

"Seminář objasnil skutečnost, že stávající právní úprava neumožňuje bezúplatný převod drážního majetku na kraje, města a obce," shrnul jednání Luboš Kala z Nadace Partnerství. "Jedinečné liniové stavby opuštěných železnic lze přitom využít pro budování turisticky atraktivních cyklostezek, tzv. zelených stezek greenways, které slouží i pěším a in-line bruslařům a jsou v důsledku nízkého převýšení vhodné pro každodenní dopravu do školy či zaměstnání," nastínil možné využití Kala.

Stezky greenways se na opuštěných železnicích budují jak v USA, tak v mnoha zemích západní Evropy, přičemž v řadě případů se na jejich zřizování přímo podílejí i státní orgány. Několik příkladů lze najít i v České republice, například v Chebu, Kamenickém Šenově, Heřmanicích u Frýdlantu nebo Zábřehu. V Heřmanicích by měla navíc cyklostezku doprovodit i muzejní železnice.

Seminář ukázal, že problematika převodu zbytného drážního majetku je velmi obsáhlá a vyžaduje komplexní systémové řešení, které vymezí vlastnictví majetku jednotlivými drážními organizacemi a zmírní cenové i administrativní požadavky na města a obce. "Takové řešení je možné realizovat pouze legislativní cestou prostřednictvím zapojení nejvyšších politických reprezentantů. Bude proto zajímavé sledovat vývoj po letošních parlamentních volbách," poznamenal Kala.

red.

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu