Čtení na tyto dny

Kde strom má srdce

Kde strom má srdce
ptáci vědí

Nad tryskající piliny
zvedli křídla

Slyšeli jste slavíky tlouct?

Pila ječí
Láme se
stín světla jadrného dření
Větev o větev

Zaslechli jste někdy
tlouct slavíky?

Srdce chycené
v obráceném hnízdě?

(Jindřich Zogata) 

 

Doporučujeme ke čtení

Je hospodaření s půdou udržitelné?

Milan Sáňka, č. 1/2018, s. 2-5, pro předplatitele

Obrazy vonící hlínou

Jan Lacina, č. 1/2018, s. 31-33, pro předplatitele

Několik životů Jana Čeřovského

Jan Plesník, č. 1/2018, s. 42-43

Chvála bláznovství Antonína Bučka

Miroslav Kundrata, č. 1/2018, s. 44-46

Břehule: ubývající druh doplácející na proces EIA

Petr Heneberg, č. 4/2017, s. 2-4, pro předplatitele

Doc. RNDr. Karel Hudec, DrSc.: jeho prínos pre československú ornitológiu zo slovenského uhla pohľadu

Anton Krištín, č. 4/2017, s. 16-17, pro předplatitele

Karel Hudec, nejen ornitolog

Milan Peňáz, č. 4/2017, s. 20-23, pro předplatitele

Ochrana netopýrů = ochrana budov před guánem

Daniel Horáček, č. 4/2017, s. 32-34

Na opuštěných železnicích by mohly vzniknout cyklostezky


č. 3/2006, s. 31

Ve středu 19. dubna uspořádala Asociace krajů České republiky ve spolupráci s Nadací Partnerství seminář věnovaný problematice převodu zbytného drážního majetku na města a obce a jeho pozdějšího využití. Přítomni byli zástupci krajů a obcí, ministerstva dopravy, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty a náměstek generálního ředitele Českých drah.

"Seminář objasnil skutečnost, že stávající právní úprava neumožňuje bezúplatný převod drážního majetku na kraje, města a obce," shrnul jednání Luboš Kala z Nadace Partnerství. "Jedinečné liniové stavby opuštěných železnic lze přitom využít pro budování turisticky atraktivních cyklostezek, tzv. zelených stezek greenways, které slouží i pěším a in-line bruslařům a jsou v důsledku nízkého převýšení vhodné pro každodenní dopravu do školy či zaměstnání," nastínil možné využití Kala.

Stezky greenways se na opuštěných železnicích budují jak v USA, tak v mnoha zemích západní Evropy, přičemž v řadě případů se na jejich zřizování přímo podílejí i státní orgány. Několik příkladů lze najít i v České republice, například v Chebu, Kamenickém Šenově, Heřmanicích u Frýdlantu nebo Zábřehu. V Heřmanicích by měla navíc cyklostezku doprovodit i muzejní železnice.

Seminář ukázal, že problematika převodu zbytného drážního majetku je velmi obsáhlá a vyžaduje komplexní systémové řešení, které vymezí vlastnictví majetku jednotlivými drážními organizacemi a zmírní cenové i administrativní požadavky na města a obce. "Takové řešení je možné realizovat pouze legislativní cestou prostřednictvím zapojení nejvyšších politických reprezentantů. Bude proto zajímavé sledovat vývoj po letošních parlamentních volbách," poznamenal Kala.

red.

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu