Čtení na tyto dny

Řeky se ptám

kam zmizeli jelci
zpod splavu

Tam zatím dál
stéká čas
Olejové skvrny
se roztékají ve vrásky
a zpod břehů
uniká život

s vodou zbytečně
rozšvihanou vlasci rybářů
stárneš

Je to i moje vina

Kdy jsem naposled
učinil pokání

(Otakar Štěpánek) 

 

Doporučujeme ke čtení

Pouť na Svatou Horu I

Václav Štěpánek, č. 4/2023, s. 26-31, pro předplatitele

Jsou cesty kamenů, květů a v nich návrat (krátká potulka rodnou i domovskou Vysočinou)

Miloš Doležal, č. 4/2023, s. 18-21, pro předplatitele

Když horizontálu cesty protne vertikála, pak se cesta stává poutí

Josef Kroutvor, Pavel Klvač, č. 4/2023, s. 2-3, pro předplatitele

Ohlédnutí za půlstoletím Ramsarské úmluvy

Jan Plesník, č. 3/2023, s. 2-5, pro předplatitele

K hydromorfologickému působení bobra evropského

Tomáš Just, č. 3/2023, s. 29-33

Algolog v mokřadech

Olga Lepšová-Skácelová, č. 3/2023, s. 39-41, pro předplatitele

Hnízdění ve věnci

Dagmar Pecková, č. 3/2023, s. 46-47

Zpracování použitých baterií je věda, ale vyplatí se


č. 1/2019, s. 46-47

I přes vyšší výkon a životnost moderních typů baterií se jejich celková spotřeba v ČR meziročně neustále zvyšuje, za posledních sedm let narostla o 19 %. Zcela jistě za to může rostoucí počet elektronických zařízení poháněných bateriemi, která si nakupujeme a používáme. Tradičně spořiví Češi ale nezacházejí s bateriemi příliš hospodárně - jen asi šestinu až pětinu baterií prodaných na českém trhu představují dobíjecí akumulátory.

Recyklace baterií v domácnosti

Právě ekologické hledisko je v souvislosti se spotřebou baterií velmi důležité, jelikož k poškozování přírody dochází již při těžbě surovin na jejich výrobu a též tehdy, nejsou-li odborně likvidovány. Například dvě třetiny světové produkce kobaltu, nezbytného pro výrobu Li-Ion baterií, se vytěží v Demokratické republice Kongo, a to bez ohledu na ekologii těžby a často s využitím dětské práce. Průmyslová syntéza kobaltu z niklu a mědi pokryje jen asi dvě procenta celosvětové spotřeby. Známé zásoby kobaltu se nacházejí i v Severní Americe a Austrálii, ale z ekologických důvodů se pravděpodobně těžit nebudou. Navýšení objemu průmyslové výroby kobaltu pro pokrytí celosvětové spotřeby by trvalo mnoho let.

Proto je rozumné vždy zvážit, zdali je opravdu třeba baterii vyhodit. Často vyhazujeme použité baterie příliš brzy, když ještě nejsou zcela vybité. Baterie, kterým poklesne napětí, sice už nestačí na provoz energeticky náročných zařízení, ale mohou dosloužit třeba v dálkovém ovladači, v budíku nebo jiné drobné elektronice. Dají se vlastně recyklovat doma v rámci různých přístrojů.

Separace surovin

V případě baterií nelze však tak docela hovořit o recyklaci, protože ze starých baterií nové vyrobit nelze. Přesto je velmi nevhodné vyhazovat použité baterie do směsného odpadu, přinejmenším proto, že různé typy baterií mohou obsahovat nebezpečné látky. Proto je nutné odkládat je do speciálních sběrných boxů, často umístěných například v obchodech s elektronikou, ale roste jejich počet i v běžných obchodních řetězcích. Pokud se chystáte vyhodit spotřebič s integrovanou baterií, použijte speciální kontejnery na elektroodpad. Baterie nevyjímejte ani z plastových obalů, ve kterých jsou zabudovány například výměnné akumulátory notebooků. Veškeré baterie ze sběrných boxů i kompletní elektronická zařízení obsahující vložené baterie procházejí pečlivým tříděním. Baterie jsou zde odděleny od elektrozařízení a jsou následně roztříděny podle typu a chemického složení. Teprve poté se řeší dělení podle materiálů, jež lze opakovaně použít.

Z použitých baterií lze separovat například železo a mangan, tedy suroviny vhodné pro použití v ocelářském průmyslu. Dále lze z baterií chemickými procesy získat například zinek, nikl a kadmium. Vždy přitom záleží na jejich složení a procesu, který bude pro separaci surovin zvolen. Jednodušší metodou zpracování použitých baterií je jejich drcení, které se provádí po mechanickém oddělení kovů, papíru a plastů. Se vzniklou hmotou, která obsahuje uhlík, mangan a oxidy zinku, se dále pracuje podobnými postupy jako při zpracování manganových a zinkových rud.

Co s bateriemi elektromobilů?

Zatímco baterií z mobilů, notebooků a další drobné elektroniky je sice hodně, ale zároveň obsahují relativně malé množství škodlivých nebo opětovně použitelných látek, v budoucnosti se budeme muset vypořádat s likvidací nebo opětovným využitím velkých baterií z elektromobilů. Podle některých studií může jít až o miliony baterií během 20 let. Vysokokapacitní baterie typu Li-Ion z elektromobilů a hybridů se pravděpodobně nebudou rozebírat ani separovat na dále použitelné materiály. Nabízí se však celá řada jejich dalšího využití, především jako zásobárny energie pro překlenutí krátkých výpadků v dodávkách proudu.

Možnosti opakovaného využití baterií, které již nebudou schopné plnohodnotně pohánět elektromobily, se nabízejí především při uchovávání elektrické energie ze solárních či jiných obnovitelných zdrojů. Skladování takto získané energie bude do budoucna problémem, který mohou pomoci řešit i použité baterie.


Z podkladů firmy LESENSKY.CZ, s.r.o., a s použitím citací z rozhovoru s Radimem Tlapákem z e-shopu BatteryShop.cz zpracovala redakce.

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu