Čtení na tyto dny

Sasanka na úsvitu

Sasanka za úsvitu
zvedla do prvního patra
svou křehkou,
složitě rozvětvenou stavbu.

Kde vzala tolik vzácné,
bezmála do včerejška
nedostatkové zeleně
a ono oslnivé maurské krajkoví?

(Josef Suchý) 

 

Co je třeba před zahájením stavební činnosti na železnici


Milan Bussinow, č. 2/2023, s. 10

Státní organizace působící dnes pod názvem Správa železnic (SŽ) vznikla 1. 1. 2003. Jejím základním posláním je plnit funkci vlastníka a provozovatele dráhy celostátní a drah regionálních ve vlastnictví státu. Zajišťuje zejména provozování drah, provozuschopnost a modernizaci i rozvoj v rozsahu nezbytném pro zajištění dopravních potřeb státu a dopravní obslužnosti. Hospodaří také s majetkem, který tvoří železniční dopravní cestu. Správa železnic přiděluje kapacitu dopravní cesty, je správcem více než 1500 nádražních budov a pečuje celkem o více než 9400 kilometrů tratí, 6700 mostů a 2500 stanic a zastávek.

Základním posláním Stavebních správ, které jsou v organizační struktuře SŽ dvě (‚západ‘ se sídlem v Praze a ‚východ‘ se sídlem v Olomouci), je plnit funkci investora staveb na železnici. Zajišťují tedy přípravu a realizaci investic se specializací pro stavby infrastruktury a inženýrsko-investorské činnosti na železniční síti z hlediska územního plánování staveb. Nově přibyla Stavební správa vysokorychlostních tratí.

Součástí zadání přípravné dokumentace (dokumentace pro územní řízení) je i zajištění procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA).

Záměry „celostátních železničních drah“ podléhají posouzení v celém procesu EIA. V případě, že ale záměr představuje rekonstrukci, modernizaci či jinou úpravu stávajícího stavu již existující železniční tratě, určí příslušný úřad, v tomto případě dotčený krajský úřad, na základě informace o umístění, rozsahu a popisu technického řešení, zda je změna natolik významná, že je nutné ji posoudit alespoň ve zjišťovacím řízení, případně, že je možné významný vliv na životní prostředí vyloučit a posuzování není požadováno. U velké části záměrů ale probíhá proces EIA celý a je zakončen vydáním závazného stanoviska.

Souběžně probíhají projekční práce na dokumentaci pro územní rozhodnutí. Významné jsou části týkající se životního prostředí. Většina nutných povolení vydávaných formou rozhodnutí nebo závazných stanovisek je součástí dokladové části již při umisťování záměru, a musí tedy být vyřízena již v této počáteční fázi projektové přípravy. Jedná se, pokud je relevantní, o závazné stanovisko ke kácení dřevin rostoucích mimo les, o stanovisko k zásahu do významného krajinného prvku, či o výjimku z ochranných podmínek zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů. Podkladem pro dotčené orgány ochrany přírody jsou především dendrologický průzkum a hodnocení podle zákona o ochraně přírody a krajiny. Dle aktuálně platné legislativy jsou jednotlivá stanoviska vydávána samostatně dotčenými orgány ochrany přírody, nebo je v souladu se zákonem o liniových stavbách možné požádat nadřazený orgán (krajský úřad příslušného kraje) o vydání jednotného závazného stanoviska.

Před každým následným řízením, v tomto případě územním a stavebním, je zpracován tzv. úplný soupis změn, který specifikuje změny technického řešení, ke kterým došlo mezi návrhem posouzeným v procesu EIA a následným stupněm projektové přípravy, mezi dokumentací pro územní rozhodnutí a dokumentací pro stavební povolení. Ten je předložen příslušnému úřadu (ministerstvo životního prostředí / krajský úřad), který vyhodnotí významnost změn ve vztahu k životnímu prostředí. V případě významných změn je nutné je vyhodnotit v samostatném zjišťovacím řízení. Je tak zajištěna kontrola a provázanost mezi zahajovacím procesem posuzování vlivů na životní prostředí, projektovou přípravou a vlastní realizací posuzovaného záměru. Po vydání pravomocného stavebního povolení je veřejnou soutěží vybrán zhotovitel a záměr je realizován. Ekologický dozor pověřený Správou železnic má pak v průběhu realizace stavby za úkol kontrolu a součinnost při dodržování závěrů procesu EIA. Pro informaci o rozestavěnosti na železnici uvádím, že například Stavební správa východ, která pokrývá oblast Moravy a východních Čech, aktuálně připravuje více než 130 infrastrukturních staveb v různém stupni projektové přípravy.


Milan Bussinow (1975), specialista na ochranu životního prostředí, Správa železnic, s. o.

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu