Čtení na tyto dny

Rok plný dnů

Na patách naděje
Léto.
Léto, které nevyšlo.

Proč skřivanům se hrdlo zadrhlo?
Kdo připínal torzům křídla motýlí?
A kdo byl smyčcem bez houslí?
Na minutovou ručičku lákali
jsme čas.

Je večer. Vysoký až k svítání.
Zbrojíř naděje.
Večer, kdy úzkost taje v dým
a z popele, co po pastýřských
ohních zbyl,
vzlétl jestřáb, sivý pták,
nesmrtelnou perutí.
Nad hory, nad doly.

Zlatem harfy odlétalo léto
a duše svlékala se
pro budoucí dny,
pro světlo nepodpírané berlemi.

(Vít Obrtel)

 

Doporučujeme ke čtení

Příčiny ubývání opylovatelů v krajině

Jaromír Čížek, č. 3/2020, s. 2-4

Tvorba regionálních lučních směsí

Ivana Jongepierová, č. 3/2020, s. 8-9

Doufám v objevování stále nových krajin svého srdce

Jan Lepš, č. 3/2020, s. 30-31, pro předplatitele

Jan Lacina výtvarník

Ivo Dostál, č. 3/2020, s. 36-37, pro předplatitele

České moře či velehory? Kde vám poví tuto story?

Martina Pásková, č. 2/2020, s. 2-4

Stone balancing neboli vyvažování kamenů

Jan Macek, Rudolf Novák, č. 2/2020, s. 13-16, pro předplatitele

Nech půdu žít

Jana Dlouhá, č. 2/2020, s. 27-29

Jan Lacina, lesník s duší umělce a básníka (1944–2020)

Petr Maděra, č. 2/2020, s. 37-39

Monografie o malíři zvěře


Jiří Poláček, č. 1/2011, str. 29

Auerswald, Z.: Malíř zvěře Jiří Židlický. Lesnická práce, Kostelec nad Černými lesy 2010, 192 s.

V říjnu roku 2010 uplynulo šedesát let od smrti Jiřího Židlického (1895-1950), který proslul především jako malíř a kreslíř zvěře, jakož i různých výjevů z přírody. K této příležitosti nakladatelství Lesnická práce vydalo reprezentativní monografii, přibližující jak životní dráhu tohoto tvůrce, tak i jeho rozsáhlé výtvarné dílo. Její autor Zdeněk Auerswald v úvodu právem píše, že tvorba Jiřího Židlického se už dosti vytratila z obecného povědomí a že dnes přírodu zachycují více fotografové než výtvarníci, což se odráží i ve sféře knižní produkce.

Text řečené monografie tvoří - pomineme-li její úvod - devět kapitol. Auerswald nejprve nastiňuje Židlického pestré životní osudy. Rodák z Nového Města na Moravě studoval v Praze na reálce a na ČVUT, vysokoškolské studium však dokončil až v meziválečných letech. Prošel několika frontami první světové války, po ní se vzdělával na soukromé malířské škole, ale také na Vyšším lesnickém ústavu v Zákupech. Od roku 1922 byl lesnickým adjunktem ve fryšavském polesí ve Žďárských vrších. Později pracoval jako úředník, stále více se však věnoval výtvarné tvorbě, v čemž ho podporoval jeho strýc F. X. Harlas, malíř, prozaik a umělecký kritik.

Po nástinu Židlického života se Auerswald soustřeďuje na jeho rozmanité výtvarné aktivity. Charakterizuje jeho kresby a obrazy přírodního světa, založené na poznání mnoha krajin v českých zemích, na Slovensku i Podkarpatské Rusi. Šlo o práce publikované v denním tisku a časopisech, o ilustrace různých odborných spisů (Židlický mimo jiné spolupracoval - podobně jako Zdeněk Burian - s paleontologem Josefem Augustou) a beletristických děl, jejichž autory byli například Jaroslav Hubálek, Josef Prchal, Alois Mikula nebo Jaroslav Marcha, avšak i Zane Grey, J. O. Curwood či Jón Sveinsson. Židlický ilustroval i svoje vlastní texty o přírodě (zaměřoval se hlavně na ornitologii) a knihy (Znamenaný, 1930; Tři horácké pohádky, 1943).

Auerswald neopomíjí ani jeho výtvarné techniky, podává přehled jeho četných výstav a sedmi desítek ilustrovaných titulů. Text doplňuje vzpomínkovou básní zmíněného Jaroslava Hubálka, čtverem dalších vzpomínek a reprodukcemi prací Jiřího Židlického, jež zabírají téměř sto šedesát stran. Je tudíž zřejmé, že monografie Zdeňka Auerswalda je záslužný ediční čin.

Jiří Poláček
literární historik a kritik

csop veronica
facebook
Naším posláním je podpora šetrného vztahu k přírodě, krajině a jejím přírodním i kulturním hodnotám.
ISSN 1213-0699 | ZO ČSOP Veronica | Panská 9, 602 00 Brno | mapa stránek časopisu